6 tipuri de hormoni influentati de expunerea la lumina

Expunerea la lumină este esențială pentru a ne menține sănătoși. Lumina este o formă de energie ale cărei semnale sunt preluate de organismul nostru și convertite în comenzi biologice care ne influențează imunitatea, capacitatea de reproducere, capacitatea de a ne focusa pe anumite activități sau starea psihică.

De exemplu, lumina percepută la nivelul ochilor activează sistemul nervos simpatic care va duce și la activarea sistemului imunitar pe lângă alte efecte.

Tot în funcție de lumină suntem mai somnoroși sau mai alerți pentru că lumina controlează hormonii care dictează aceste stări.

Expunerea razele UV influențează deci secretia anumitor hormoni și substanțe chimice, iar, prin intermediul acestora, lumina își exercită efectele asupra organismului.

Lumina inhibă secreția de melatonină

Melatonina este un hormon produs de glanda pineală aflată în profunzimea creierului. Datorită melatoninei ni se face somn la ora potrivită.

Comanda pentru eliberarea melatoninei vine prin intermediul unor celule de la nivelul ochiului care sesizează că s-a făcut seară și că lumina a scăzut.

Datorită întunericului glanda pineală secretă melatonina. Contactul cu lumina dimineții inhibă puternic secreția de melatonină. Și lumina artificială are acest efect.

Melatonina are multiple efecte în organism, nu doar cele legate de somn:

  • stimulează formarea de masă osoasă
  • inhibă producția de testosteron și estrogeni
  • influențează placenta și dezvoltarea fătului
  • reglează momentul apariției pubertății
  • are puternic efect antioxidant (anti-cancer)

Ritmul secreției și inhibiției producției de melatonină este important pentru multe din procesele biologice din corpul nostru.

Lumina (naturală sau artificială) reglează ritmul producției de melatonină fiind un puternic inhibitor al glandei pineale.

Bine de știut: expunerea la lumină pe parcursul zilei și întreruperea expunerii la lumină între orele 11 p.m. și 4 a.m. este foarte importantă pentru a ne asigura orele de somn necesare sănătății.

Este bine să luăm suplimente cu melatonină?

Lumina stimulează producția de testosteron și estrogeni

Atât bărbații, cât și femeile secretă ambele tipuri de hormoni: testosteron și estrogeni.

Sunt hormonii esențiali pentru capacitatea de reproducere a partenerilor, dar și pentru dorința lor de reproducere.

Expunerea la lumină inhibă producția de melatonină. Efectul melatoninei de a scădea producția de testosteron și estrogeni este abolit. Prin urmare la lumină crește secreția ambelor tipuri de hormoni.

În paralel cu acest mecanism, lumina acționează și direct pentru stimularea secreției de testosteron și estrogeni. Expunerea pielii la razele UV în zilele lungi de vară are efect direct asupra comportamentului nostru sexual.

Pielea noastră se comportă astfel aproape la fel ca un organ endocrin conducând la eliberarea hormonilor sexuali când vine în contact cu lumina.

Cortizolul crește

Cortizolul este un hormon produs de glandele suprarenale.

Ne trezim dimineața pentru că ceasul nostru biologic declanșează secreția de cortizol și o anumită cantitate de adrenalină care vor crește tonusul muscular și tensiunea arterială. Astfel devenim alerți și ne putem începe ziua.

Ceasului biologic este denumirea unui grup de neuroni care alcătuiesc nucleul suprachiasmatic și care se găsește la nivelul hipotalamusului, o structură importantă a creierului nostru.

Lumina este semnalul care reglează ceasul biologic și-l face să funcționeze corect.

Bine de știut: expune retina la lumina naturală 2-10 min dimineața cât mai aproape de răsăritul soarelui și fă acest lucru în mod regulat pentru a optimiza secreția hormonală.

Adrenalina crește

Cercetătorii au demonstrat că expunerea bruscă la lumină puternică în puterea nopții are efectul unei căni de cafea. Fenomenul a fost observat la persoanele care lucrează în ture de noapte.

Efectul se explică prin creșterea bruscă a secreției de adrenalină. Semnalul luminos perceput de ochi și transmis la creier ajunge într-o anumită structură nervoasă (locus coeruleus) care stimulează rapid secreția de adrenalină.

Bine de știut: chiar și în zilele noroase vei primi mai multă energie luminoasă (fotoni) dacă stai afară decât dacă te expui la lumină artificială.

10 strategii pentru a crește focusul și capacitatea de învățare

Vitamina D

Vitamina D este sintetizată în piele sub acțiunea razelor UV.

Implicarea vitaminei D în reglarea imunității, a sistemului cardiovascular, a sistemului endocrin este tot mai bine documentată științific.

Sunt studii clinice care susțin rolul vitaminei D și în controlul glicemiei la diabetici, dar și în prevenirea cancerului.

Bine de știut: utilizarea cremelor de protecție solară reduce riscul de cancer de piele, dar împiedică producția de vitamina D.

Datorită participării vitaminei D în multiplele căi metabolice se consideră că acționează ca un hormon.

Diabetul zaharat și vitamina D

Lumina UV ne crește toleranța la durere

Este demonstrat științific faptul că tolerăm mult mai bine durerea în anotimpurile în care ziua este mai lungă (primăvara, vara).

Chiar și o singură expunere a pielii și ochilor la razele UV duce la creșterea secreției de beta-endorfine care sunt analgetice naturale produse de corpul nostru.

Endorfinele au o potență similară medicamentelor opioide. Eliberarea lor diminuează durerea și ne creează o stare de bine și din punct de vedere emoțional.

Modalități practice și eficiente pentru reglarea ceasului biologic

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,513CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente