Riscul de cancer si alimentatia. Afla ce greșeli nu trebuie să faci.

Conduita alimentară poate influența atât apariția cancerului, cât și recidiva acestei boli. Carnea procesată este declarată de către specialiști ca și cauză sigură de cancer. Încercăm în acest articol să vă prezentăm strict ceea ce este verificat și dovedit științific până acum.

Dieta echilibrată ajută la menținerea greutății

Greutatea optimă se raportează la înălțime și se calculează după o formulă numită Indice de Masă Corporală (BMI).

Fiind supraponderali ne creștem riscul de cancer. Sunt cel puțin 13 tipuri de cancer asociate cu greutatea crescută.

Dacă suntem convinși și ne preocupăm, aflăm repede ce înseamnă o dietă echilibrată. Iată câteva principii ușor de aplicat:

să umplem farfuria 1/2 cu vegetale/salată, 1/4 cu proteine de tipul pește/fasole, 1/4 cu alimente pe bază de făină integrală, orez brun, alte alimente care conțin amidon

riscul de cancer

să evităm băuturile îndulcite, carnea procesată, carnea roșie

grăsimile polinesaturate din surse vegetale (de tipul ulei de măsline) sunt variantele de grăsimi pe care trebuie să le alegem.

verificarea etichetelor de pe alimente:

grăsimi trans (uleiuri parțial hidrogenate) – acele tipuri de grăsimi utilizate pentru a accentua aromele și a prelungi valabilitatea produsului, ar trebui să fie cât mai aproape de 0 în alimentele pe care le consumăm

grăsimile saturate să se încadreze în regimul scăzut/ mediu

caloriile zilnice să se încadreze în limita a 2000 cal pentru femei și 2500 cal pentru bărbați dacă dorim să ne menținem greutatea și avem un grad moderat de activitate fizică.

Modul sănătos de a pierde în greutate este să ne încadrăm sub limitele de calorii de mai sus, zilnic, dar păstrând în farfurie proporția de alimente indicată la primul principiu.

10 greșeli frecvente care te împiedică să slăbești

Dieta bogată în fructe și legume reduce riscul de cancer de plămân și cancere orofaringiene

Fructele și legumele, vegetalele, conțin o varietate de nutrienți care fac mult mai improbabilă dezvoltarea cancerului: carotenoizi, folat, vitamina C, vitamina E, seleniu, flavonoide, fitonutrienți.

Sunt bogate și în fibre care reduc riscul de cancer de colon.

Sunt dovezi științifice clare că efectul suplimentelor alimentare care aduc componente ale plantelor NU are același efect.

Consumând suplimente în locul plantelor nu se reduce riscul de cancer.

Studii statistice largi ( 2008, 2012 – incluzând peste 300.000 de participanți) au demonstrat chiar un efect negativ al multora dintre suplimente, în sensul creșterii mortalității.

Ce legume devin mai valoroase nutritiv dacă le gătim?

Dieta bogată în fibre reduce riscul de cancer de colon

Studiile științifice au demonstrat că 10 g de fibre pe zi reduc riscul de cancer de colon cu aproximativ 10%.

Fibrele din materiile fecale stimulează mișcările intestinului și golirea acestuia; se reduce astfel timpul de contact al peretelui intestinal cu substanțe chimice nocive din scaun.

Bacteriile care colonizează intestinul interacționează cu fibrele din materiile fecale și produc butirat.
Această substanță schimbă condițiile din intestin, astfel încât dezvoltarea tumorală este defavorizată.

Necesarul zilnic de fibre este de 25 g la femei și 38 g la bărbați.

Alimente din care ne putem lua fibrele necesare: pâinea integrală, orezul brun, ovăz, legume și fructe, fasole și linte, semințe.

Alimente bogate în fibre ca să crești aportul zilnic

Alimentele conservate cu sare cresc riscul de cancer gastric

Sarea poate influența riscul de cancer gastric prin modificările asupra mucoasei gastrice (stratul intern de celule care tapetează stomacul).

Inflamația care se declanșează la nivelul mucoasei o face mult mai sensibilă la substanțe carcinogene cum sunt nitrații.

Prea multă sare crește și riscul de hipertensiune arterială, boli de inimă, accident vascular cerebral.

Nu este stabilită încă o limită a consumului de sare care să nu crească riscul de cancer; dar este stabilită o limită pentru a preveni bolile de inimă și hipertensiunea.

O linguriță de sare aduce 2,3 g sodiu. Consumul recomandat zilnic este sub 2,3 g sodiu și chiar sub 1,5 g sodiu pentru anumite persoane.

Consumul de sare în exces ne afectează imunitatea

Carnea procesată și carnea roșie cresc riscul de cancer de colon

Carne roșie înseamnă: porc, vită, miel.

Carne procesată înseamnă: mezeluri, bacon, cârnați și alte sortimente cu conservanți, sare și zahăr adăugat în exces.

Agenția Internațională pentru Cercetarea Cancerului a declarat carnea procesată ca și cauză sigură de cancer, iar carnea roșie ca și cauză probabilă.

Cercetările susțin că 3 din 20 de cazuri de cancer de colon la bărbați și 1 din 10 la femei, este cauzat de alimentația cu prea multă carne procesată.

Riscul de cancer de colon crește cu 17% pentru fiecare 100 g carne roșie consumată zilnic și cu 18% pentru fiecare 50 g carne procesată consumată zilnic.

Unele cercetări au sesizat o legătură între consumul de carne roșie și cancerul de pancreas sau cancerul de prostată; încă nu sunt dovezi suficiente în acest sens.

Carnea roșie și carnea procesată conțin un pigment numit HEM; acest pigment poate provoca leziuni ale celulelor corpului; acestea se divid ulterior mult mai mult pentru a compensa pentru celulele cu leziuni.

Crește astfel riscul să ajungă să se înmulțească foarte mult un grup de celule modificate, care altfel s-ar fi înmulțit mult mai lent.

Nitriții și nitrații utilizați pentru a conserva carnea explică de ce carnea procesată este mai cancerigenă decât carnea roșie.

Gătirea cărnii la temperaturi ridicate, produce substanțe chimice cancerigene: aminele aromatice heterociclice la prăjire, hidrocarburile aromatice policiclice la pregătirea cărnii în contact direct cu focul, dar și la cea afumată.

Infecții care favorizează apariția cancerului

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,264CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente