Prima pagină » Sănătate » ANEMIA prin LIPSA DE FIER: cum ne dăm seama?

ANEMIA prin LIPSA DE FIER: cum ne dăm seama?

ANEMIA prin lipsa de fier: cum ne dăm seama?
Lipsa de fier produce anemia feriprivă. Sângele nu are suficiente hematii (eritrocite sau globule roșii).
Hematiile sunt cele care transportă oxigenul necesar tuturor celulelor corpului. Numărul lor scăzut și cantitatea redusă de hemoglobină – proteina transportoare de oxigen – produce simptomele anemiei.

Aproximativ 20 % din femei, 50% din gravide și 3% din bărbați au lipsă de fier.

anemia prin lipsa de fier

ANEMIA prin lipsa de fier

Cum ne dăm seama de lipsa de fier?

Semnele fizice ale anemiei feriprive sunt:

oboseala și lipsa de energie

-respirații scurte, frecvente

palpitații

durere în piept

-paloarea feței

-inflamația limbii, afte bucale

-unghii friabile

durere de cap

amețeală

-apetit scăzut, mai ales la copii

Simptome mai puțin obișnuite ale lipsei de fier sunt: căderea părului, sunete neobișnuite în urechi (tinitus), prurit, dificultăți la înghițire (disfagia), tendința de a mânca lucruri necomestibile ca hârtie/ gheață/pământ ( simptomul se numește ”pica”), sindromul picioarelor neliniștite (tendința irezistibilă de a mișca permanent picioarele).

De ce apare lipsa de fier și cine este în pericol de a avea anemie ?

Anemia feriprivă înseamnă că organismul nu are suficient fier pentru a produce hemoglobina – proteina din hematii care transportă oxigenul.

Vă recomandăm:  BILIRUBINA crescută în sânge și Icterul

Anemia prin lipsa de fier

Când trebuie să ne gândim la lipsa de fier?

Cauzele acestei lipse sunt:

Pierderile de sânge

Uneori acestea au o cauză ușor de identificat : intervenții chirurgicale, menstruații abundente. Alteori, pierderile sunt insesizabile, dar persistând timp îndelungat, generează anemia:

-ulcer peptic

-hernie hiatală

-polipi pe colon

-cancer de colon sau rect

-sângerări gastrointestinale prin consum cronic de antiinflamatoare nesteroidiene sau corticosteroizi

Insuficiente alimente cu fier în dietă

Alimente bogate în fier sunt: carnea, ouăle, vegetalele cu frunze verzi. Alimentația echilibrată, diversă, aduce aportul necesar.

Același tip de alimentație trebuie urmărit și la copii.

Suplimentele alimentare înghițite fără indicație, din dorința de a compensa lipsuri alimentare, nu sunt o obțiune firească, sănătoasă și poate avea riscuri.

Incapacitatea de a absorbi fierul

Absorbția fierului se produce în intestin. Afecțiuni intestinale ( cum sunt boala celiacă, colita ulcerativă și boala Crohn) sau intervenții chirurgicale care îndepărtează o parte din intestin, pot afecta absorbția tuturor nutrienților, deci și a fierului.

Unele medicamente și alimente reduc absorbția fierului:

lactatele și alte alimente bogate în calciu

suplimentele alimentare cu calciu

antiacidele (inhibitori de pompă protonică: omeprazol ș.a.)

cafea, ceai, unele vinuri

fosfații din băuturile carbogazoase

polifenolii din cereale și legume, inclusiv din spanac

Sarcina

Necesarul de fier la gravide este mai mare decât în mod obișnuit. Sângele mamei este o sursă de fier și pentru făt, nu doar pentru ea. De obicei, este recomandată suplimentarea cu fier în această perioadă.

Persoanele cu risc crescut de lipsă de fier sunt: femeile (care pierd sânge cu menstruațiile), copiii (în special cei născuți prematur), vegetarienii (din cauza eliminării cărnii din alimentație) și donatorii de sânge.

Vă recomandăm:  Durere de umăr - cauze, diagnostic, tratament

Cum se confirmă existența anemiei feriprive ?

Pagini: 1 2 3

Un comentariu la „ANEMIA prin LIPSA DE FIER: cum ne dăm seama?”

  1. Pingback: 10 Alimente bogate în FIER - Ghid Vizual - Servus Expert

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *