- Advertisement -

ANTIOXIDANTI și superalimente: ce este dovedit științific?

Antioxidanti sunt denumite moleculele care protejează alte molecule de a fi degradate prin oxidare. Oxidarea este reacția chimică ce poate degrada proteine vitale din organism, inclusiv ADN-ul celular.

Distrugerea proteinelor celulare duce progresiv la moartea celulei.

De aceea sunt importanți antioxidanții. Pot preveni degradarea și moartea celulară. Și tot din acest motiv sunt promovate unele alimente ca superalimente: au conținut ridicat de antioxidanți.

Antioxidanti sunt molecule care au ajuns în atenția publicului la începutul anilor 90.

Oamenii de știință au observat atunci efectul radicalilor liberi în debutul arteriosclerozei. Ulterior s-a demonstrat și implicarea lor în apariția cancerului, pierderii vederii și altor afecțiuni.

Antioxidanti și radicali liberi

Ce sunt radicalii liberi?

Radicalii liberi sunt atomi prezenți în celule și care conțin un număr impar de electroni. Acest fapt îi face extrem de instabili.
Radicalii liberi au permanent tendința de a capta un electron pentru a-și stabiliza structura.

Numai că în urma acestui proces poate fi afectat ADN-ul și alte componente ale unei celule.
Așa se explică parțial apariția cancerului și a altor afecțiuni.

De ce apar radicalii liberi?

Radicalii liberi pot proveni din reacțiile chimice ale metabolismului normal al celulelor. Sau pot apărea prin expunere la substanțe numite ”carcinogene”.

Acumularea unei cantități mari de radicali liberi în organism se numește stres oxidativ.

Radicalii liberi produși de metabolism
Organismul nostru produce radicali liberi în cursul reacțiilor metabolice de degradare a nutrienților pentru generarea de energie.

Sunt reacții normale. Dar, cu avansarea în vârstă, efectul negativ al radicalilor liberi devine important.

Radicalii liberi datorați substanțelor carcinogene
Expunerea la anumite substanțe poate crește producția de radicali liberi.

De exemplu: fumul de tutun, radiațiile ultraviolete, substanțe chimice din mediu (azbest, clorura de vinil), aerul poluat

Antioxidanti: Cum se opun stresului oxidativ?

Organismul nostru nu este complet fără apărare la acțiunea nocivă a radicalilor liberi. Producem multe molecule capabile să anihileze radicali liberi.

Dar extragem molecule utile și din alimente. Acestea sunt antioxidanții.

Antioxidanții acționează oferind radicalilor liberi electronul de care au nevoie pentru a-și stabiliza structura.

Tot antioxidanții intervin și în repararea ADN-ului celular și menținerea sănătății celulelor.

Care sunt cei mai cunoscuți antioxidanți?

Sunt sute sau mii de molecule care acționează ca antioxidanti. Cei mai celebri sunt:

vitamina C
vitamina E
beta-caroten și alți carotenoizi
seleniu
zinc
mangan
antocianine
glutation
coenzima q10
quercetina
acid lipoic
flavonoide
fenoli
polifenoli
fitoestrogeni

antioxidanti

Surse naturale de antioxidanti

Studiile clinice au dovedit că aportul crescut de fructe și legume bogate în antioxidanți reduce stresul oxidativ.

Se reduce și riscul de boli datorate acestuia: boli cardiovasculare sau cancer.

Antioxidanții se opun și declinului cognitiv și pierderii vederii. În general, combat fenomenul de îmbătrânire celulară.

Vitamina C: brocoli, varza de Brussels, conopida, grepfrut, sfecla roșie, kiwi, lămâi, portocale, papaya, căpșuni, cartofi dulci, roșii, ardei gras, pepene galben

Vitamina E: migdale, avocado, legume cu frunze verzi, spanac, semințe de floarea soarelui, ardei gras roșu, ridichi, sfecla

Carotenoizi, inclusiv beta-caroten și licopen: caise, piersici, sparanghel, sfecla roșie, ardei gras, mango, portocale, grepfrut, dovleac, spanac, cartofi dulci, roșii, pepene verde

Seleniu: nuci braziliene, pește, carne de vită, carne de pui, orz, orez brun

Zinc: carne de vită, carne de pui, stridii, semințe de susan, semințe de dovleac, năut, linte, caju

Compuși fenolici:
quercetinamere, vin roșu, ceapă
catehineceai, cacao, fructe de pădure
resveratrol vin roșu și alb, struguri, fructe de pădure
acid cumaric fructe de pădure, condimente
∎ antocianineafine, căpșuni

Suplimentele cu antioxidanti nu au aceleași efecte benefice

Este dovedit că alimentația bogată în fructe, legume, cereale integrale are efecte benefice în ceea ce privește efectul antioxidant.
Dar nu este demonstrat același efect benefic pentru suplimentele alimentare cu antioxidanți.

Una din explicații ar fi că antioxidanții acționează benefic în combinație cu alți nutrienți pe care îi conțin sursele naturale.

De exemplu:

1 cană cu căpșuni proaspete are 80mg de vitamina C cu efect puternic antioxidant

1 tabletă cu 500mg vitamina C nu conține și polifenolii naturali ai căpșunilor (flavonoide, antocianine) care să acționeze împreună cu vitamina C

De aceea, utilizarea unui supliment alimentar nu are același efect antioxidant ca și hrana naturală și variată.

Antioxidanti pentru tratarea cancerului

Cancerul apare ca urmare a unei serii de mutații genetice. În urma acestor mutații are loc proliferarea necontrolată a unor tipuri de celule.

Stresul oxidativ este un factor important în apariția mutațiilor genetice.
De aceea, alimentația pe bază de fructe și legume care aduc antioxidanți este utilizată în prevenirea cancerului.

Aportul de suplimente cu antioxidanți nu are același efect. Majoritatea medicilor oncologi recomandă surse naturale.

În plus, unele suplimente cu vitamine și minerale pot influența negativ tratamentul pentru cancer.

Există superalimente?

Denumirea de superalimente nu este una științifică. Este, mai degrabă, un concept de marketing.

Definiția de dicționar a superalimentelor: ”alimente (ca somon, brocoli, afine) bogate în compuși (ca antioxidanți, fibre, fenoli) considerați benefici pentru sănătate”.

Alimentele bogate în antioxidanți se încadrează deci în definiția de superalimente.


Harvard School of Public Health. Superfoods or Superhype?
National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH). Antioxidants: In Depth
Medicinal prospects of antioxidants: A review. European Journal of Medicinal Chemistry. 2019
The total antioxidant content of more than 3100 foods, beverages, spices, herbs and supplements used worldwide. Nutrition journal. 2010
Resveratrol levels and all-cause mortality in older community-dwelling adults. JAMA internal medicine. 2014 
Antioxidant Supplementation and Breast Cancer Prognosis in Postmenopausal Women Undergoing Chemotherapy and Radiation TherapyThe American Journal of Clinical Nutrition. 2019
The Effects of Dietary Supplements on Asthma and Lung Cancer Risk in Smokers and Non-Smokers: A Review of the Literature. Nutrients. 2019.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,564CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente