iul. 21, 2019 Servus Expert Inspirație Niciun comentariu

ANTOCIANINE. Ce alimente luptă cu bolile?

ANTOCIANINE cu efect ANTIOXIDANT

Fructele și legumele de culoare albastră, violet sau roșie sunt cele care conțin antocianine. Dar ce sunt antocianinele și de ce ar fi bine să creștem consumul acestui tip de alimente?

antocianine

Antocianinele sunt pigmenții naturali responsabili pentru culoarea anumitor fructe și legume. Fructele de pădure sunt exemplul cel mai bun în acest sens.

Culoarea roșie-violet-albăstruie este semnalul că alimentul respectiv conține antocianine, dar ceea ce ne interesează este efectul antioxidant al antocianinelor.

Un studiu din 2017 inventariază efectele dietei bazată pe fructe și legume bogate în antocianine în scăderea riscului de:

obezitate

diabet

boli de inimă

demență Alzheimer

Se precizează totodată efectul antitrombotic dovedit, ca și efectele de combatere a infecțiilor și de apărare anti-tumorală.

Studiul pune în discuție mecanismele prin care antocianinele își exercită efectul.

Dar, suntem avertizați și de faptul că prin congelare timp de 6 luni, conținutul de antocianine scade cu aproape 60%. De aceea, consumul de fructe și legume proaspete este variana optimă.

Există peste 500 de tipuri de antocianine și prin efectul antioxidant sunt implicate în reducerea reacțiilor inflamatorii, reparația DNA-ului celular, metabolism și creșterea longevității.

ANTOCIANINE: care sunt sursele cele mai la îndemână?

PRUNE

prune

-sunt primele la care ne gândim când vine vorba de culoarea albastră-violet

-cu cât culoarea este mai intensă, cu atât conținutul de antocianine este mai mare

-nutriționiștii încurajează consumul de prune pentru efectele lor pozitive în combaterea sindromului metabolic

-consumul de prune, nectarine și piersici au proprietăți anti-obezitate, anti-inflamatoare și anti-diabetice

-sucul obținut din prune este indicat și pentru a combate constipația; pentru copii este chiar mai eficient decât pentru adulți, atunci când constipația este o problemă.

FRUCTE DE PĂDURE

fructe de padure

-afine, zmeură, coacăze, mure, căpșuni, fragi – toate sunt bogate în antocianine

-nutriționiștii le recomandă în special pentru efectele benefice asupra creierului, pentru îmbunătățirea dispoziției psihice, atât la adulți, cât și la copii

-câteva studii științifice sunt optimiste și în ceea ce privește efectele de supresie tumorală în cancerul colorectal ( 2018)

CARTOFII ROȘII /MOV

cartofi mov

-conțin antioxidanți în proporție de 2-3 ori mai mare decât cartofii albi

-vitaminele, mineralele și fibrele conținute în cartof sunt conținute în mare parte în coajă

-prepararea lor prin fierbere sau copți sunt cele mai recomandate

-spălarea minuțioasă a cartofilor prin utilizarea unei perii, permite prepararea lor cu tot cu coajă; se pot folosi astfel în salate (cu ton, cu alt tip de pește sau celebra salată orientală).

ANTOCIANINE – pigmenții naturali cu efecte benefice

CIREȘELE

cirese

-au efecte benefice în scăderea tensiunii arteriale

-par să aibă efecte pozitive și asupra problemelor osteoarticulare cum este guta

STRUGURII NEGRI

struguri negri

antocianinele sunt cele care dau culoarea de la roșu până la negru; dar strugurii sunt de apreciat și pentru aportul de: resveratrol, potasiu, fibre, vitamine și minerale

-nutriționiștii au argumente pentru câteva dintre efectele consumului de struguri roșii/ negri:

-scăderea riscului de arterioscleroză prin scăderea LDL-colesterol (resveratrolul și quercetina)

-efect antiinflamator (resveratrol și alți polifenoli)

-efect de împiedicare a formării chegurilor sanguine

-efect de diminuare a hipertensiunii arteriale (conținutul de potasiu combate aportul de sodiu din dietă)

-combaterea constipației (prin conținutul de apă și fibre)

-reduc riscul de diabet tip 2 (studiu publicat în British Medical Journal 2013); studiul a urmărit 180 000 de participanți pe parcursul a 22 de ani; riscul de a face diabet scade cu 7% pentru cei ce consumă cel puțin de 3 ori pe săptămână fructe de tipul: fructe de pădure, struguri, prune, mere

unele cercetări susțin efectul resveratrolului în combaterea neuropatiei diabetice și a retinopatiei

SFECLA ROȘIE

suc de sfecla

-este un superaliment a cărui popularitate este în creștere pentru că unele cercetări susțin efectele sucului de sfeclă în îmbunătățirea performanțelor sportive, scăderea tensiunii arteriale și creșterea fluxului sanguin către organe

-un studiu publicat în 2008 în Hypertension susține efectul de scădere a tensiunii arteriale a sucului de sfeclă, 500 ml/zi

-îmbunătățirea circulației sângelui și creșterea oxigenării poate reduce riscul de demență

-prin conținutul de acid alfa-lipoic sfecla roșie poate reduce nivelul glicemiei fiind de folos diabeticilor

-prin conținutul de fibre, sfecla luptă și cu constipația

Lasă un răspuns

Newsletter

Urmăriți-ne pe Facebook!
Facebook Pagelike Widget
%d blogeri au apreciat: