Anunțuri publicitare
abilitati sociale
iun. 24, 2018 Servus Expert Brand personal, Cariere 8 comentarii

Ce sunt soft skills? Cum dezvoltăm aptitudini sociale?

Soft skills sunt aptitudini sociale bazate pe ceea ce neuropsihologia numește azi inteligența emoțională și socială. Statisticile spun că educația dusă până la nivelul de licență inclusiv, deschide poarta pentru un interviu, dar angajatorul nu mai consideră că specializarea singură te validează pentru jobul respectiv. Doar 20% dintre pozițiile de pe piața muncii solicită o certificare cu o anumită particularitate. Restul de 80% solicită, în plus, și aptitudini sociale, așa-numitele “soft skills”, pe care le consideră eliminatorii.

munca in echipa

Aceste aptitudini sociale sunt abilități care au prea puțin de-a face cu vestitul IQ, dar National Business Education Association le definește astăzi ca fiind obligatorii pe piața muncii.

“Piața muncii nu a fost niciodată mai competitivă, mai nestructurată și dificil de penetrat” ne spune J.Citrin care are la activ peste 5.000 de interviuri cu candidați în cei 20 de ani de carieră.

Soft skills vs. Hard skills

Iată câteva dintre aceste soft skills pe care ar trebui să le avem în vedere în pregătirea pentru o carieră: competențe de comunicare, sociale, lingvistice, cognitive, emoționale, aptitudini de ascultare și lucru în echipă, creativitate și calități de leader.

Aceste particularități aduse de inteligența emoțională și socială s-a constatat că ne permit să ne adaptăm mai ușor în mediul în care trăim, să lucrăm optim cu ceilalți, să avem o atitudine pozitivă, să performăm.

Pe de altă parte, hard skills sunt abilitățile cuantificabile cu nivelul educațional al fiecăruia și cu experiența de lucru. Dar soft skills fac diferențe și au devenit astăzi condiții de bază pentru angajator. Cu alte cuvinte, abilitățile noastre în rezolvarea problemelor de matematică sau fizică sau notele mari în scoală la diverse discipline pot dovedi mult despre IQ și capacitatea de efort, dar nu sunt singurele aptitudini pe care trebuie să pedaleze un sistem de educație.

Interrelaționarea cu ceilalți, ocaziile de a fi politicos, săritor, empatic, cunoașterea mai multor limbi străine, participarea la proiecte realizate în comun, sunt la fel de importante, dacă nu mai importante în continuarea viitoarei cariere.

Este important să știm acest lucru în etapele noastre de pregătire a unui Curriculum Vitae, dacă ne gândim că pentru fiecare pozitie entry level într-un domeniu sunt sute sau mii de aplicanți. De exemplu, Google primește anual 3 milioane de aplicații pe website. De asemenea, în sectorul financiar și la firmele de consultanță, competiția este și mai mare – ne spune J.Citrin, expert în leadership și succes profesional. Goldman Sachs acceptă doar 350 din cei 17.000 de aplicanți, Morgan Stanley doar 1.000 din cei 90.000 de candidați pentru internship-urile de vară, McKinsey are o rată de acceptare de 1/200 și exemplele pot continua.

 Cum îmi autoevaluez propriile aptitudini sociale?

Aproximativ 70% dintre angajați afirmă că prețuiesc inteligența emoțională mai mult decât scorul IQ (careerbuilder.com). Și este perfect justificat dacă ținem cont de faptul că soft skills îți permit să te integrezi în companie, să eviți conflictele, să motivezi membrii echipei, să-ti “vinzi” ideile managerului.

Dan Schawbel și Marcus Buckingham, în cartea lor: “Promote Yourself – The New Rules for career Success” ne propun un test orientativ în care, pe o scală de la 1 (rezultat slab) la 5 (rezultat spectaculos) ne vom putea autoaprecia. Să începem:

  • Sunt bucuros să-i ascult pe ceilalți 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt un bun negociator 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Mă bazez pe lucrul în echipă 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Lucrez bine sub presiune 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Accept bucuros criticile 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt un bun manager al timpului meu 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt bun să interrelationez cu colegii și cu alții 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt responsabil de acțiunile mele 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt bun în a lua inițiativa 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • Sunt bun în rezolvarea conflictelor 1 – 2 – 3 – 4 – 5

Rezultate:

>45 puncte – ești un geniu al “soft skills”

30-45 puncte – ar trebui să profiți de fiecare oportunitate pentru a-ți cizela “soft skills”

<30 puncte – ai mult de lucru

Top 10 aptitudini sociale apreciate de angajatori

  1. Seriozitate în îndeplinirea sarcinilor. Ești suficient de motivat și dedicat până când obiectivul propus este atins? Ești conștiincios și cauți să-ți împlinești cât mai bine sarcina?
  2. Atitudinea pozitivă. Ești optimist? Suficient încât ceilalți să te poată urma.
  3. Comunicare eficientă. Știi să te exprimi, dar și să asculți? Știi cum să comunici astfel încât să construiești punți cu colegii și clienții?
  4. Management al timpului. Știi să proritizezi sarcinile când lucrezi la mai multe proiecte? Dacă înțelegi unde se află fiecare din proiectele tale pe harta companiei, vei putea să faci o prioritizare. Asta presupune să știi bine business-ul pentru care lucrezi, să ai abilitatea de a pune întrebări și de a oferi răspunsuri.
  5. Rezolvarea problemelor. Ai resurse pentru a rezolva creativ problemele inerente? Preiei rezolvarea lor sau le pasezi altcuiva?
  6. Munca în echipă. Lucrezi bine în echipă? Cooperezi sau poți prelua chiar rolul de leader dacă este nevoie?
  7. Încrederea în tine. Ești convins că poți să-ți îndeplinești obiectivele? Reușești să creezi o atmosferă de calm și să le inspiri încredere și celorlalți? Ai curajul să pui întrebări și să contribui cu propriile tale idei?
  8. Acceptarea și valorificarea criticilor. Ești capabil să accepți cu calm criticile și să fii deschis în a învăța să crești profesional? A asculta constructiv și a accepta să corectezi înseamnă să-ți poți domina orgoliul.
  9. Flexibilitate/Adaptabilitate. Știi să profiți de șansele apărute pe neașteptate? Ești deschis la idei noi? Te adaptezi usor la situații inedite? Asta ar însemna să ieși din zona ta de confort fără mare efort. Să înveți să spui DA. 
  10. Eficiență sub presiune. Te acomodezi cu stresul creat de termenele limită de predare a unei lucrari? Poți să dai ce ai mai bun chiar și sub presiunea timpului?

Cum va afla angajatorul care sunt abilitățile tale sociale?

Când îți compui CV și scrisoarea de motivație este esențial să faci referire la tipurile de competențe pe care angajatorul le caută. De asemenea fii pregătit pentru interviu.

Nu este destul să spui că ai aptitudini sociale specificate de companie, trebuie să le și dovedești și să ai exemple de situații în care sunt puse în valoare. Faptele vor spune mai mult decât vorbele și în acest caz.

Cu cât te vei adapta mai bine azi, cu atât vei fi mai pregătit pentru schimbările de mâine!

Succes!

Citește și 

Cum să ai succes la un interviu pentru job? Evită capcanele!

Profilul LinkedIn optim – ai doar 6 sec să demonstrezi că ești omul potrivit

4 elemente cheie ale secțiunii Summary pentru profilul LinkedIn 

colaborare umana

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: