Atacul de panica: cum il recunoastem?

Atac de panica: spaimă, frică de moarte, durere în piept, tremor – poate fi o urgență medicală? Cum recunoaștem atacul de panica? Ce putem face singuri? Ce poate face medicul?

Oricine experimentează în viață momente de panică, frică, în urma unor situații stresante sau periculoase. Este un răspuns normal la situațiile de viață.

Dar unele persoane resimt anxietate, stres și panică la intervale regulate de timp și aparent fără motiv. Această din urmă situație se numește atac de panică.

Cum recunoști atacul de panica?

Atacul de panica este o combinație de simptome fizice și mentale care apare brusc și aparent fără motiv:

  • bătăi rapide ale inimii (tahicardia)
  • senzație că te prăbușești
  • transpirații
  • greață
  • durere în piept
  • respirație dificilă
  • frisoane
  • tremurături ale mâinilor și picioarelor
  • amețeală
  • amorțeală sau senzație de înțepături în diverse zone ale corpului
  • gură uscată
  • sunete în urechi
  • senzație de disconfort la stomac
  • frică de moarte
  • furnicături în degete

Majoritatea atacurilor de panică durează între 5 – 20 min. Rar durează 1 oră.

Se pot repeta o dată sau de 2 ori pe lună.

Atenție! Simptomele pot ascunde alte boli, cu afectare organică reală.

Durere în piept: cum ne dăm seama rapid despre infarct?

Unde trebuie să ne adresăm dacă avem semnele unui atac de panica?

Primul sfătuitor trebuie să fie medicul de familie. Acestuia trebuie să-i descriem amănunțit simptomele și frecvența lor.
Trebuie să trecem peste sentimentul de rușine, pentru a putea primi un ajutor competent.

Tot medicul de familie va ști să excludă o cauză organică și ne va putea îndruma către un tratament de specialitate.

Cum reacționează creierul când suntem anxioși?

Ce putem face singuri în atacul de panica?

în momentul atacului, rămâi unde te găsești

respiră rar și profund

reamintește-ți că atacul va trece

încearcă să te relaxezi, să gândești pozitiv

informează-te cât mai bine despre tulburările de panică: anxietatea și atacul de panică

urmează un program de exerciții fizice regulate, yoga, pilates, care vor ajuta la eliminarea stresului și a tensiunii

evită consumul de dulciuri, alcool, cafeină

oprește fumatul

Astenia de primăvară: cum scapi repede de ea?

Ce tratament ne poate propune medicul?

Acesta ne poate indica:

Psihoterapia, respectiv terapia cognitiv-comportamentală, este o terapie care te ajută să rezolvi problema schimbând modul în care gândești și te comporți.

Se utilizează frecvent pentru cei cu anxietate sau depresie, dar este utilă și în alte afecțiuni.

2. Medicația

  • antidepresive din clasa Inhibitori ai recaptării serotoninei ( SSRI)
  • antidepresive triciclice: imipramină, clomipramina
  • antiepileptice ca pregabalina
  • clonazepam dacă anxietatea este severă

Durează 2-4 săptămâni pentru ca medicamentele să-și facă efectul. Nu le întrerupeți înainte de a vă sfătui cu medicul care le-a indicat.

Perfecționism și Anxietate: unde este granița?

NICE – The National Institute for Health and Care Excellence www.nice.org.uk, Current Opinion in Behavioral Sciences – Emotion, motivation and function 2018, Journal of Affective Disorder: Cytokine alteration in panic disorder – A systematic review 2018

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,278CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente