Anunțuri publicitare
Cafeaua
iun. 16, 2018 Servus Expert Nutriție - Diete - Rețete, Sănătate Niciun comentariu

Cafeaua. Câteva beneficii explicate

Cafeaua este al doilea cel mai consumat lichid, după apă, în USA. Totuși USA nu se încadrează în Top 10 când vine vorba despre consumul de cafea per capita. Consumul este mai mare în Scandinavia și în multe alte țări europene. Aproximativ două treimi dintre americani consumă cafea zilnic. Având în vedere popularitatea acestei băuturi, micile beneficii sau dezavantaje asociate consumului au implicații pentru sănătatea publică.

Cafeaua ca stimulent

Cafeina este cel mai cunoscut compus al cafelei, dar cafeaua conține mai mult de 1.000 de substanțe printre care alcooli diterpenici, acid clorogenic și flavonoide. Cafeina este cunoscută pentru efectul său stimulant asupra Sistemului Nervos Central (SNC), alcoolii diterpenici sunt asociați cu creșterea colesterolului, iar acidul clorogenic și flavonoidele au efecte antioxidante și antiinflamatorii.

Cafeina este cel mai utilizat stimulant din lume și totodată cel mai larg acceptat social. Se estimează că, în lume, 80-90% din adulți consumă cafea zilnic. Consumul constant de cafea se asociază cu o dependență ușoară. Simptomele de sevraj ca: iritabilitate, cefalee, oboseală, anxietate și dispoziție depresivă apar dacă este stopat brusc consumul.

Cele mai multe date despre efectele cafelei asupra sănătății provin din studii observaționale. Din păcate, asemenea studii nu pot dovedi o relație cauză-efect între consumul de cafea habitual și diversele efecte asupra sănătății. Totuși, există și câteva constatări susținute de evidențe care sugerează că obișnuința consumului de cafea poate avea efecte benefice asupra sănătății și stării de bine.

Putem consuma cafeaua în siguranță ?

Consumul mediu de cafea al adultului în USA este de 2 cafele zilnic, echivalentul a 280 mg de cafeină. Totuși aceasta depinde mult de tipul de cafea consumată. Consumul de cantități mari de cafeină poate produce palpitații, anxietate, tremur, transpirație. Pentru majoritatea adulților, consumul de până la 400 mg cafeină zilnic pare să fie în siguranță. Este important să știm că băuturile răcoritoare ca și cele energizante sunt, de asemenea, o altă sursă importantă de cafeină.

Cafea multa

Cafeaua și colesterolul

Cafestol și Kahweol sunt exemple de alcooli diterpenici care pot crește colesterolul din sânge.

Cele mai mari cantități de cafestol se găsesc în cafeaua nefiltrată ca, de exemplu, cafeaua turcească/grecească. Kahweol este o moleculă similară din cafeaua arabică. Diterpenii sunt extrași din cafea prin contactul prelungit cu apa fiartă. Când cafeaua este filtrată, diterpenii sunt reținuți în hârtia filtrului și cafeaua are un contact mai scurt cu apa fiartă. În consecință, cafeaua fiartă are conținut mai mare de diterpeni decât cea filtrată sau obținută prin infuzarea cafelei. O analiză a 14 studii randomizate a arătat o creștere semnificativă a colesterolului total și a LDL-colesterol după consumul regulat de cafea obținută prin fierbere, comparativ cu cea filtrată.

Cafea si colesterol

Cafeaua și tensiunea arterială

Hipertensiunea este un factor de risc major pentru bolile coronariene și pentru accidentul vascular.

Consumul de cafea se asociază cu creșterea pentru timp scurt, de până la 3 ore, a tensiunii arteriale. Totuși creșterea acesteia pe termen lung nu pare să fie semnificativ influențată de consumul regulat de cafea. Cu alte cuvinte, evidențele științifice nu susțin asocierea consumului de cafea cu riscul apariției hipertensiunii arteriale.

Cafeaua si tensiunea arteriala

Cafeaua și diabetul zaharat

Un studiu epidemiologic extins publicat în American Journal of Clinical Nutrition a urmărit această conexiune: consum de cafeină și riscul de a dezvolta diabet zaharat.

Participanții au fost întrebați cât de des au consumat cafea și diferite tipuri de băuturi dulci. Consumul de cafeină a fost estimat la 137 mg/cească de cafea și 47 mg/sticlă sau doză de băutură energizantă tip cola. Participanții la studiu au fost urmăriți pe o perioadă de 24 de ani în perioada 1984-2008.

Principalele constatări ale studiului:

  • s-au înregistrat 10.000 cazuri de diabet zaharat între cei 172.000 de participanți la studiu
  • consumul de băuturi răcoritoare îndulcite cu zahăr s-a asociat cu creșterea riscului de diabet zaharat
  • este valabil și pentru băuturile cu îndulcitori artificiali, dar riscul este mai mare la femei
  • consumul de cafea s-a asociat cu un risc mai redus de diabet zaharat; scăderea cu 4-8% a incidenței diabetului poate fi așteptată pentru fiecare cească de cafea consumată

Cafeaua si diabetul

Citește și 

Dieta mediteraneană ne protejează de depresie? 

Vitamine, minerale și suplimente nutritive în 2018. Este bine să luăm? 

Fitness. Care este trendul în 2018?

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: