ian. 19, 2019 Servus Expert Sănătate Niciun comentariu

CALCIU și SUPLIMENTE cu CALCIU. Cât și când sunt necesare?

Aportul de calciu este important pentru sănătatea oaselor pe tot parcursul vieții. Dieta trebuie să fie sursa principală de calciu. Pentru perioade scurte, când alimentația este necorespunzătoare, se poate apela la suplimente alimentare cu calciu. Dar, înainte de asta, trebuie să ne asigurăm că știm cât calciu este necesar. Și care sunt avantajele și dezavantajele folosirii suplimentelor.

La ce este necesar calciul?

♦ calciul este necesar pentru a avea oase sănătoase

♦ mușchii, inima și fibrele nervoase îl folosesc, de asemenea, pentru a funcționa normal

♦ unele studii susțin că, împreună cu vitamina D, calciul ar putea avea și alte efecte benefice: protecția împotriva cancerului, diabetului și hipertensiunii.

NU sunt încă dovedite clar aceste efecte; atenție la ce citiți și de unde vă informați; medicul de familie este primul specialist la care putem adresa întrebări când ne hotărâm să luăm suplimente alimentare de orice fel

♦ calciul insuficient în organism poate avea unele consecințe:

Care este necesarul de calciu?

Doza zilnică de Ca este dictată de vârstă și sex

Care este nivelul normal de calciu și vitamina D în sânge?

Surse alimentare de Ca:

  • lactatele: lapte, iaurt, brânzeturi
  • legume și vegetale cu frunze verde-închis: broccoli
  • pește, în special somon, sardine

Pentru a absorbi calciul, organismul are nevoie și de vitamina D.

Valori critice ale calciului în sânge : sub 6 mg/dl și peste 13 mg/dl

Nivelul vitaminei D în sânge (se dozează 25-OH-vitamina D):

  • nivel optim – 30-100 ng/ml
  • toxicitate –  peste 100 ng/ml
  • nivel insuficient – 10-30 ng/ml
Newsletter

Ce riscuri are consumul de suplimente cu calciu?

♦ suplimentele cu Ca:  NU trebuie utilizate decât dacă dieta nu este adecvată și aportul de calciu nu e suficient

♦ aportul de Ca pe care îl aduce dieta zilnică obișnuită este de 500-800 mg/zi

♦ suplimentele cu Ca ar trebui să aducă încă 600 mg/zi, pentru a aduce aportul necesar de 1200 mg/zi

♦ cu excepția celor care au hipoparatiroidie (funcționare deficitară a glandelor paratiroide), restul oamenilor pot consuma Ca 1500 mg/zi fără să se expună la riscuri

♦ cu o decadă în urmă s-a ridicat suspiciunea efectelor negative ale calciului asupra cordului, dar acestea NU s-au confirmat

♦ precauție se recomandă celor care au boli de rinichi și, în special, litiază renală; la aceștia crește riscul de a face pietre la rinichi (litiaza renală) vezi⇒

Atenție! Excesul de Ca NU asigură o protecție în plus pentru oasele noastre

Cine ar trebui să ia în considerare suplimentele  cu calciu?

Aportul zilnic de Ca poate să nu fie suficient în caz de:

  • dietă vegan
  • intoleranță la lactoză sau eliminarea lactatelor din alimentație
  • consum de cantități mari de proteine și sodiu; acestea vor conduce la eliminarea a mai mult Ca
  • osteoporoză
  • tratament îndelungat cu corticosteroizi
  • boli intestinale ( boli inflamatorii intestinale, boala celiacă), în care este afectată absorbția de Ca

Ce tipuri de suplimente cu calciu avem la dispoziție?

Suplimentele cu Ca diferă în funcție de cantitatea de Ca:

  • carbonat de Ca cu 40% calciu elemental
  • citrat de Ca cu 21% calciu elemental
  • gluconat de Ca cu 9% calciu elemental
  • lactatde Ca cu 13% calciu elemental

Atenție la cantități dacă alegeți tablete multiminerale și multivitamine.

Care sunt criteriile în funcție de care alegem suplimentele?

cantitatea de calciu per tabletă numită calciu elemental; acesta este cel pe care organismul ar trebui să-l absoarbă și să-l utilizeze

Exemplu: o tabletă de 1250 mg carbonat de Ca cu 21% Ca elemental, aduce un aport de 500 mg Ca elemental.

celelalte medicamente pe care le luăm

Suplimentele cu Ca pot interacționa cu multe medicamente, inclusiv unele medicamente antihipertensive, hormoni tiroidieni, blocante de Ca, antibiotice, și altele.

Colaborați cu medicul când alegeți suplimentul.

tolerabilitatea

Suplimentele cu Ca pot provoca balonare, constipație, flatulență. Carbonatul de Ca este cel mai constipant.

Trebuie testat care dintre suplimente este mai bine tolerat.

absorbția

Calciul se absoarbe bine dacă este administrat în cantități mici – sub 500 mg – și în timpul meselor.

Citratul de Ca este forma care se absoarbe cel mai bine la cei cu boli inflamatorii intestinale (boala Crohn, colita ulcerativă) și alte afecțiuni cu absorbție intestinală deficitară.

Newsletter

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: