Calitatea somnului si ficatul gras

Calitatea somnului are legătură cu apariția steatozei hepatice și a ficatului gras, concluzionează un studiu recent.

Aproximativ 1/4 din populația globului are ficat gras care poate duce la afecțiuni hepatice severe cum este hepatita, ciroza și cancerul hepatic.

Cercetătorii chinezi de la Sun Yat-sen University au analizat datele de la peste 5000 de persoane care au raportat probleme de somn și care au mers și la o ecografie hepatică.

Toți participanții la studiu îndeplineau și cel puțin una din condițiile de mai jos:

Problemele de somn constatate cel mai frecvent de persoanele cu ficat gras au fost:

  • ora târzie de culcare (după ora 22.00)
  • somn prelungit pe parcursul zilei (peste 30 min)
  • sforăit nocturn

Toți acești factori legați de calitatea somnului au crescut riscul de apariție a tulburărilor metabolice și a ficatului gras chiar dacă persoanele nu prezentau obezitate.

Totodată îmbunătățirea calității somnului, chiar și la cei cu obezitate, a dus la reducerea riscului de steatoză hepatică.

Cum să reglăm somnul pentru a evita tulburările metabolice

Somnul este unul din factorii cei mai importanți când vine vorba despre menținerea sănătății.

Somnul insuficient (sub 7-8 ore de somn/ 24h) crește tentația de a consuma calorii în exces și alimente bogate în carbohidrați.

Câteva măsuri simple pe care le putem lua pe parcursul unei zile pot îmbunătăți calitatea somnului.

1. expunerea la lumina naturală pe parcursul zilei, dar mai ales dimineața

Expunerea la lumină cel puțin 10 min în prima oră de la trezire te face mai alert imediat și ajută organismul să învețe când trebuie să fii activ și când trebuie să dormi.

6 tipuri de hormoni influențați de expunerea la lumina naturală

2. exercițiile fizice

De la yoga la exerciții fizice intense, toate influențează pozitiv calitatea somnului atunci când sunt practicate în prima parte a zilei.

Sportul nu este indicat când se apropie ora de culcare pentru că provoacă o ușoară creștere a temperaturii corpului. Pentru a adormi este nevoie ca temperatura corpului să scadă cu 1-2 .

3. consumă mai multe alimente cu magneziu înainte de culcare

Magneziul îmbunătățește durata și calitatea somnului.

Poți opta la ultima masă pentru alimente și ingrediente mai bogate în magneziu: migdale, nuci braziliene, semințe de dovleac sau fasolea cu bob negru.

4. practică respirația profundă după ce ai stins lumina

Respirația profundă ajută corpul să se relaxeze, crște șansele de a adormi, chiar și după ce te-ai trezit peste noapte.

Unul din modelele de respirație practicate în acest scop este Box Breathing

  • inspiră până numeri la 4
  • ține respirația până numeri la 4
  • expiră până numeri la 4
  • ține respirația până numeri la 4
  • reia ciclul

4. evită cafeaua sau alte băuturi cu cofeină după ora 3 p.m

Cofeina, dar și ciocolata, ceaiul sau băuturile carbogazoase tip Cola te împiedică să adormi.

Melatonina pentru insomnie: cum trebuie să o folosești?

Ce modificări ale stilului de viață previn agravarea ficatului gras, în afara reglării calității somnului

Riscul de apariție a steatohepatitei este de 2-3 ori mai mare la persoanele cu obezitate și diabet tip 2.

Există o mare probabilitate de evoluție spre ciroză și cancer hepatic dacă ai deja steatoză hepatică și obezitate, prediabet, diabet sau transaminaze (ALT, AST) crescute de mai mult de 6 luni.

Mergi la medicul gastroenterolog dacă ai transaminazele ALT, AST mari.

Caută să menții glicemia la valori normale chiar dacă valorile sunt doar puțin peste normal. Prediabetul duce în timp la instalarea diabetului tip 2.

modifică-ți stilul de viață și de alimentație dacă ești supraponderal.

Fixează-ți ca obiectiv să pierzi 5-10% din greutate.

adoptă dieta mediteraneană pentru că este sănătoasă, bazată pe fructe și legume, cu puține grăsimi saturate și fără produse cu zahăr adăugat.

Nu uita că nicio dietă nu este eficientă dacă organismul nu consumă în fiecare zi mai multe calorii decât mănânci tu.

unele din medicamentele noi antidiabetice (GLP-1) sunt utile și pentru reglarea metabolică la persoanele cu diabet tip 2 și ficat gras.

Întreabă medicul diabetolog, mergi la control, discută, nu cere doar o simplă rețetă.

medicul poate recomanda semaglutide sau liraglutide la persoanele cu obezitate pentru a ajuta la scăderea în greutate.

Dar tot trebuie să-ți modifici stilul de alimentație și să faci mișcare.

chirurgia bariatrică sau chirurgia obezității scade riscul de evoluție proastă a ficatului gras.

Dar chirurgia bariatrică nu mai are un efect considerabil asupra sănătății ficatului odată cu instalarea cirozei.

Dieta pentru ficat gras: ce alegem? ce evităm?

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,680CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente