Anunțuri publicitare
copil citind
iul. 09, 2018 Servus Expert Copii și Adolescenți, Educație 5 comentarii

Ebook şi Audiobook. Cărţile de poveşti şi Motivaţia de a citi a copiilor

În secolul 21 noţiunea de alfabetizare a depăşit definiţia tradiţională. Aceasta era, în trecutul nu foarte îndepărtat, abilitatea de a scrie şi a citi. Alfabetizarea copiilor de azi adaugă în plus abilitatea de a învaţa, a înţelege şi a interacţiona cu tehnologia. Cărţile de poveşti tip Ebook şi Audiobook, fac parte din instrumentele de lucru ale educatorilor moderni. Un studiu apărut în Canadian Journal of Education a urmărit să demonstreze eficienţa acestor unelte în creşterea motivației de a citi a copiilor.

Nino Chakvetadze’s Art

Învăţarea cititului în clasele primare este o piatră de încercare şi este cheia succesului pentru performanţele şcolare viitoare. Deoarece cititul este o activitate care necesită efort, motivaţia de a citi devine o verigă importantă. Va continua copilul, care a învaţat să citească, să facă acest lucru şi mai târziu? Se ştie că motivaţia de a citi scade progresiv după vârsta de 8 ani şi educatorii îşi pun problema cum să rezolve această situaţie.

Cum putem stimula copiii sa citeasca?

Cercetarea Katiei Ciampa de la Brock University porneşte de la două constatări de bază sociopsihologice:

1. Învăţarea trebuie să fie autentică, să fie legată de viaţa de zi cu zi. 

Ceea ce citeşte elevul trebuie să se refere la lucruri care îi sunt familiare. Doar folosind contexte familiare îi ajutăm pe copii să asimileze lucruri noi.

Mediul actual al copiilor şi tinerilor este în strânsă legătură cu Internetul. În loc să ne opunem folosirii lui, care pentru noi, adulţii, pare excesivă, putem învăţa să-l subordonăm  necesităţilor copiilor.

Cercetătorii susţin că viitorul educaţiei va depinde de modul în care se va reuşi integrarea noilor tehnologii în procesul de învăţământ, astfel încăt copiii şi tinerii să-şi poatş considera viaţa de la scoală integrată celei din afara şcolii.

2. Din punct de vedere educaţional, motivaţia este „probabilitatea de a alege o anumită activitate în defavoarea alteia, dar şi perseverenţa şi efortul depuse pentru acea activitate.”

Cu alte cuvinte, ce şanse avem ca propriul nostru copil să aleagă cititul în defavoarea altei activităţi şi să persiste în a citi?

Tot cercetările spun că, dacă copilul se va simţi competent în ceva, atunci va creşte încrederea în sine şi va creşte şi motivaţia de a face mereu acea activitate în care este competent.

Nino Chakvetadze’s Art

Studiul de care vorbim a luat în calcul analiza comportamentului unui grup de copii de clasa I. Timp de 15 săptămâni, aceştia au participat la activităţi legate de citit utilizând eBook şi Audiobook, cu poveşti pentru vârsta lor.

Avantajele evidente ale acestor cărţi de poveşti tip eBook sau Audiobook au fost:

  • ilustraţiile animate (fac cititul mai atractiv)
  • efectele sonore
  • sublinierile din text (de exemplu, sublinierea cuvintelor noi)
  • posibilitatea de a audia naraţiunea citită (ceea ce măreşte capacitatea de înţelegere a textului)
  • facilitatea de a da textul înapoi sau înainte în funcţie de necesităţile copilului
  • interacţiunea cu cartea prin activităţi post-citit, cu întrebări şi răspunsuri despre ce a citit şi cu mesaje de tipul: „Foarte bine!” sau „Mai încearcă o dată”

Foarte important de precizat este că din grup au făcut parte şi copii hiperactivi, cu probleme de concentrare, cu dificultăţi în a duce la capăt o activitate propusă. Ca o consecinţă, ei îşi deranjau mereu colegii în ore şi le distrăgeau atenţia de la activităţi.

Ce constatări a făcut studiul, observând copiii, centralizînd şi analizînd apoi chestionare de la părinţii şi profesorii acestor copii?

1. Efectul a fost spectaculos în cazul copiilor hiperactivi. La început au fost neatenţi, nerăbdători, au ales pentru a citi cărţi mai usoare decât nivelul lor de vârstă. Comportamentul lor s-a corectat progresiv, au devenit implicaţi şi atenţi în timpul sesiunilor de citit. Asta s-a datorat, în primul rând, modalităţilor de a interacţiona cu cartea. Animaţiile, sublinierile, posibilitatea de a asculta naraţiunea, dar şi verificările prin întrebări de la final au stimulat interesul copiilor pentru carte .

Părinţii au constatat că, acasă, copiii au solicitat desfăşurarea unor activităţi similare. Motivaţia de a citi a fost îmbunătăţită substanţial la aceşti copii.

2. Toţi copiii participanţi au devenit mult mai siguri pe ei în ceea ce priveşte cititul, au început să citească singuri mult mai frecvent, cititul a devenit fluent şi expresiv.

3. Cea mai importantă constatare a fost efectul feedback-ului pe care îl dau eBook şi Audiobook. Întrebările şi răspunsurile pe baza textului, după ce povestea s-a încheiat, stimulează atenţia şi memoria. Dar încurajările de tipul: „Foarte bine!”, atunci când copilul a răspuns corect, au avut efectul scontat în creşterea motivaţiei de a citi.

Creşterea motivaţiei şi a încrederii că se pricep să citească bine, i-a făcut pe copii să persiste şi ulterior în acest tip de activitate.

Studiul a concluzionat, în urma utilizării eBook şi Audiobook, că:

  • Pentru copiii de clasa I este recomandată utilizarea tehnologiilor de transmitere a informaţiei şi comunicare. Acestea, folosite corespunzător şi bine alese, ajută la alfabetizarea lor. Creează, de asemenea, premisele ca, în viitor, copilul să continue să citească.
  • Citirea eBook sau ascultarea Audiobook au efecte pozitive, mai ales asupra copiilor care au mai puţin interes pentru această activitate. Dar efectul major s-a observat asupra copiilor cu dificultăţi de atenţie.

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: