Ce este monofobia sau frica de a sta singuri?

Monofobia sau autofobia este frica extremă, irațională de a rămâne singuri undeva. Este una din tulburările de anxietate în care apare de obicei frica nejustificată, supradimensionată față de ceea ce ar putea să se întâmple în viitorul apropiat.

Când suntem singuri ne putem simți nefericiți sau triști de faptul că nu avem suficiente contacte sociale.

Când avem monofobie, ne simțim anxioși și speriați când rămânem singuri sau numai la gândul că acest lucru s-ar putea întâmpla.

Ce simptome pot însoți monofobia?

Cu toții avem persoane în jurul nostru cărora știm că le vom simți lipsa dacă vor pleca. Dar atunci când este vorba de monofobie, anxietatea pe care o resimțim este mult mai serioasă și creează și alte simptome însoțitoare:

  • amețeală sau greață când suntem singuri
  • îngrijorare la gândul că vom rămâne singuri
  • sentimentul că suntem ignorați chiar și atunci când suntem în mulțime
  • parcurgem distanțe inconfortabile numai pentru a fi cu alte persoane
  • crește pulsul și frecvența respirațiilor când suntem singuri
  • transpirații excesive
  • tremor sau frisoane
  • senzație de disconfort gastric
  • dispepsie – senzația de arsuri gastrice sau durere de stomac
  • atac de panică
  • convingerea că se va întâmpla ceva catastrofic dacă vom rămâne singuri

Monofobia provoacă un comportament de evitare, facem tot posibilul să nu rămânem singuri. La multe persoane cu monofobie, anxietatea apare chiar dacă rămân singure în propria locuință.

De ce apare fobia de a rămâne singuri?

Monofobia poate apărea în urma unei experiențe traumatice pe care am avut-o și nu a existat nimeni în preajmă să ne ajute.

La cei cu monofobie sunt identificate de multe ori evenimente traumatice în copilărie:

  • decesul unui părinte
  • divorț
  • violență domestică
  • separarea de un părinte
  • neglijarea de către părinți, sentimentul de abandon
  • probleme economice ale familiei

Monofobia se poate însoți și de alte fobii cum este agorafobia și apare frica de a pleca de acasă neînsoțiți. Sau se manifestă chiar un atac de panică cu durere în piept și tulburări respiratorii.

Află mai mult Cum oprești rapid un atac de panică?

După ce criterii stabilește medicul că avem monofobie?

Criteriile după care se pune diagnosticul:

  • fobia persistă de mai mult de 6 luni
  • sentiment intens de frică și anxietate când rămânem singuri chiar dacă știm că nu este niciun pericol
  • apariția simptomelor imediat ce am rămas singuri sau numai la gândul că acest lucru se va întâmpla
  • comportament de evitare a situațiilor înn care am putea fi singuri
  • simptomele sunt suficient de supărătoare încât ne împiedică să lucrăm și să ne bucurăm de viață

Află mai mult Ce este anxietatea?

Monofobia: Tratament

Terapia de expunere și terapia cognitiv-comportamentală rezolvă problema fobiilor în majoritatea cazurilor.

Terapia de expunere sau desensibilizarea presupune expunerea la stimulul care provoacă fobia.

Ambele tehnici se axează pe:

  • tehnici de relaxare
  • exerciții de respirație profundă și meditație
  • învățarea unor tehnici de a combate gândurile ce anticipează pericolul
  • învățarea progresivă cu situațiile în care suntem singuri

Putem începe cu perioade de antrenament de câte 15 min zilnic. Apoi creștem aceste periaoade progresiv.

În cele mai multe cazuri nu sunt necesare medicamente anxiolitice pentru a depăși monofobia.

Ne putem ajuta și singuri învățînd și practicând tehnici de relaxare și combatere a stresului.

Află mai mult Tehnici anti-stres aplicabile oricând și oriunde

Ce complicații pot apărea?

Nu este practic să ne preocupăm ca mereu să fie cineva cu noi. Ne poate afecta stima de sine, cariera, relațiile cu ceilalți.

Monofobia netratată poate conduce la complicații, cum ar fi:

  • depresia
  • sindromul de stres posttraumatic
  • abuzul de substanțe sau alcool

Fobiile sunt tratabile. Nu sunt ceva cu care trebuie să trăim. Trebuie numai să apelăm la medic pentru terapia de expunere sau terapia cognitiv-comportamentală.

Odată învinsă frica vom constata că ne putem fi noi înșine o companie agreabilă în foarte multe situații.

8 semne de anxietate care te avertizează să iei măsuri

Surse

  • Barber C. Loneliness and mental healthBr J Ment Health Nurs. 2018
  • Samra CK, Abdijadid S. Specific phobia. In: StatPearls. StatPearls Publishing; 2021.
  • Read DL, Clark GI, Rock AJ, Coventry WL. Adult attachment and social anxiety: The mediating role of emotion regulation strategies. PLOS ONE. 2018
  • American Psychological Association. What Is Exposure Therapy? (https://www.apa.org/ptsd-guideline/patients-and-families/exposure-therapy) Accessed 3/22/2022.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,884CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente