Ce tulburari de memorie ar trebui sa ne ingrijoreze?

Memoria este capacitatea creierului nostru de a reține informații și de a le putea extrage și folosi când este nevoie. Unele scăpări de memorie apar odată cu vârsta printr-un proces de îmbătrânire a creierului. Doar că la unele persoane fenomenul apare foarte târziu, iar la altele prea devreme.

Când ceea ce uităm afectează viața noastră de zi cu zi sau pe a celor din jur, trebuie să solicităm ajutor și să identificăm cauza.

Uneori este de vină medicația cronică, alteori anxietatea și depresia. Și somnul insuficient este una din cauzele majore ale pierderilor de memorie.

Ce tulburări de memorie pot fi puse pe seama procesului normal de îmbătrânire?

Chiar dacă anii trec reușim să ne amintim evenimente care au avut loc cu mult timp în urmă. De asemenea, nu uităm rețete pe care le facem des sau cum se montează un bec.

În schimb, durează mai mult decât altădată să învățăm ceva nou sau să ne reamintim informații aflate de curând.

Este normal și să uităm numele cuiva sau să nu găsim cuvântul potrivit într-o conversație. Asta pentru că, deși inteligența verbală (vocabularul) nu se modifică cu vârsta, totuși scade viteza cu care procesăm informațiile.

Putem să ne facem ca de obicei treburile zilnice, dar apar probleme la multi-tasking. Este mai greu să desfășurăm mai multe treburi simultan.

Ceasul biologic: Cum îl reglezi ca să nu te îmbolnăvești?

Ce tulburări de memorie nu mai sunt considerate normale?

Problemele de memorie care încep să ne afecteze viața de zi cu zi nu mai sunt considerate parte a procesului normal de îmbătrânire.

  • uitarea unor evenimente foarte recente
  • repetarea aceleiași întrebări
  • uitarea numelor membrilor de familie sau ale prietenilor apropiați
  • uitarea unor evenimente și întâlniri planificate
  • dificultăți în înțelegerea textelor scrise sau a celor auzite
  • este necesar să notăm ceea ce avem de făcut
  • devine dificil să reținem când trebuie plătite facturi, când trebuie luate medicamentele, cum se face o rețetă.

Toate aceste pierderi se încadrează în ceea ce specialiștii numesc tulburări ușoare de memorie.

Tulburări de memorie ușoare: este risc de demență?

Cum este afectată memoria când s-a instalat demența?

Odată instalată demența, tulburările ușoare de memorie se agravează:

  • devine imposibilă desfășurarea activităților obișnuite: plata facturilor, curățarea casei, cumpărături, condus)
  • pierderea memoriei nu este sesizată
  • judecata este afectată, nu mai există gândire rațională și capacitatea de rezolvare a problemelor

Persoana cu demență își pierde independența și necesită să fie asistată de altcineva.

Boala Alzheimer: 7 factori de risc pe care îi poți evita

Ce să faci ca să ai memorie bună timp îndelungat?

Asociația Americană de Neurologie a formulat 6 piloni esențiali care ne susțin memoria pe temen lung:

Exercițiile fizice

Exercițiile aerobice ca alergarea, ciclismul, înotul practicate regulat, de 2 ori pe săptămână cel puțin, ajută la păstrarea neuronilor.

Un studiu clinic care a inclus persoane vârstnice arată că exercițiile fizice practicate constant, a la long, au dus la creșterea volumului hipocampusului – structura creierului esențială pentru memorare.

Somnul

În timpul somnului are loc consolidarea informațiilor pe care le-ai acumulat. Creierul le transferă în compartimentul memorie de lungă durată, de unde le poți accesa la nevoie.

Un somn bun îți reface energia și buna dispoziție, dar revigorează și memoria. Cel puțin 6 ore de somn noaptea sunt necesare.

Cercetătorii au demonstrat că și după somnul de prânz (o repriză de 90 min) apare o activitate crescută a neuronilor implicați în memorare.

Regimul alimentar

Dieta bogată în antioxidanți și ulei de măsline reduce riscul de demență. Ia în considerare dieta mediteraneană și dieta DASH.

Dieta mediteraneană întârzie boala Alzheimer: ce alegem? ce evităm?

Menține-ți sănătatea

Sănătatea inimii și a vaselor de sânge influențează direct sănătatea creierului. Oprește fumatul, păstrează-ți greutatea corporală optimă și ține legătura cu medicul.

Verifică regulat și menține normale:

  • glicemia
  • colesterolul
  • tensiunea arterială

Antrenează-ți creierul

Cu toții posedăm ceea ce se numește o rezervă de creier care ne ajută să ne adaptăm sau să rezistăm în situații neprevăzute.

Rezerva creierului începe să se dezvolte în copilărie și devine tot mai substanțială către vârsta adultă.

Persoanele care continuă să învețe, care se implică în activități noi, dobândesc abilități noi, reușesc să-ți îmbunătățească și activitatea cerebrală.

Cum antrenăm creierul?

Socializează

Conexiunile sociale reduc stresul, combat depresia și stimulează intelectul. Persoanele cu multiple interacțiuni sociale au o ritm mai redus de pierdere a abilităților cognitive odată cu vârsta.

Mariajele fericite, relațiile de lungă durată, găsirea unui sens în viață au, de asemenea, efecte protective asupra creierului.

Cum încetinim îmbătrânirea neuronilor?

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,276CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente