Chec sau broccoli? Principiul dupa care alege copilul

Una din problemele dificile este să aflăm ce gândește copilul când este mic și când achiziția limbii nu este completă. Chec sau broccoli? Ce va alege copilul și mai ales de ce? Se pare că va alege broccoli pentru că l-am pus ca a doua variantă. Să fie asta o metodă de a-l ajuta să facă alegeri alimentare sănătoase?

La adulți este destul de clar cum își manifestă preferințele. De exemplu, dacă ceri unui adult să aleagă cap sau pajură va alege în majoritatea situațiilor cap. Mecanismul acestei alegeri se numește în psihologie efectul primului sau primacy effect.

Dacă cerem unui adult să reproducă mai multe elemente dintr-o listă de cumpărături, își va reaminti cel mai bine primele și ultimele cuvinte din listă. Deci, pe lângă efectul primului, la adult funcționează și efectul ultimului sau recency effect.

Copiii mici însă au o capacitate mult mai redusă a memoriei de lucru. Și celelalte funcții cognitive sunt mult diferite de ale adultului.

Chec sau broccoli?

Psihologii au fost curioși să afle ce alege de regulă un copil mic atunci când are 2 variante. Și pentru asta au realizat două experimente.

În primul experiment la care au luat parte copii de 18-24 de luni, le-a fost dat de ales între două variante, cum este și cea de la care am pornit: chec sau broccoli? Copiii au ales în 82% din situații varianta a doua, respectând principiul ultimului.

Interesant este că dacă li s-a cerut să arate, nu să spună ce variantă preferă, procentul de alegere a variantei a doua a scăzut la 50%. Deci limbajul are un rol în alegere.

Tipul acesta de alegere, după principiul ultimului, a diminuat mult la copiii de 24-48 luni. Se dovedește astfel că pe măsură ce copilul crește devine tot mai rațional și mai logic.

În al doilea experiment, psihologii au vrut să vadă de ce funcționează principiul ultimului. Li s-a cerut copiilor de 3-4 ani să aleagă între diferite tipuri de jucării. Să zicem: Cal sau șalupă?

De data aceasta copiii au ales mai frecvent varianta desemnată de cuvântul cu mai multe silabe.

Cercetătorii au speculat că varianta de cuvânt cu litere mai multe ocupă un spațiu mai mare în memoria de lucru ceea ce-l face mai ușor de reținut și de ales.

Instinctul de a vorbi cu bebelușul pe limba lui nu este greșit

Ce concluzii au rezultat în urma testelor: chec sau broccoli?

Diferențele cognitive dintre adulți și copii sunt clare:

Copiii de 1-2 ani aleg în cele mai multe situații conform principiului ultimului. Deci avem șanse mari să aleagă brocoli, dar nu pentru că neapărat îl preferă, ci pentru că atât îi permite momentan memoria de lucru.

În schimb, dacă copilul alege prima variantă înseamnă că chiar preferă acel lucru.

Efectul ultimului diminuează cu vârsta. Poate ar fi bine să profităm de perioada în care alege mai ușor a doua variantă și să-l obișnuim cu alegerile sănătoase.

Ceea ce-l determină pe adult să țină minte ultimele articole de pe lista de cumpărături îl determină și pe copil să aleagă ceea ce spunem după cuvântul sau. Chec sau broccoli?

Numărul de silabe contează. Se pare că tendința de a alege cuvintele cu mai multe silabe este clară la copiii mici.

Cercetarea este interesantă nu numai pentru părinți care pot înțelege mai bine alegerile copiilor lor. Dar și pentru cercetătorii care încearcă să descifreze cum funcționează memoria de lucru a unui copil. Rezultatele acestui tip de cercetări sunt de mare ajutor în practică pentru educatori.

Copilul de la 0-1 an: Ce greșeli poți evita dacă știi cum?

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,264CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente