Anunțuri publicitare
cariera
iun. 16, 2018 Servus Expert Alegerea profesiei, Brand personal, Cariere 5 comentarii

Cum să începi cariera? 10 principii de bază

Ai terminat liceul sau facultatea și a venit momentul  să începi cariera?  Câteva sfaturi utile pentru tine care te vor ajuta să te antrenezi pentru acest moment din viața. Din păcate, la noi, școala continuă să nu aibă nici o legatură cu practica și, când îți începi cariera, constați că ești singur pe acest drum. Școala românească nu este preocupată de ideea că în “mâinile” ei stă în fiecare an o generație de tineri care, plecând la drum, constată că se cere altceva decât o colecție de cunoștințe memorate. Deși tinerii au unele aptitudini, nu s-a preocupat nimeni să le identifice și să-i orienteze spre o anumită carieră.

drum in cariera

Cum să începi cariera? O întrebare pentru mileniul 3

1. Piața muncii este foarte diferită

Astăzi, comparativ cu perioada în care părinții și profesorii lor au debutat în domeniu, lucrurile s-au schimbat într-un ritm incredibil. De aceea ar fi bine ca, din timp, tânărul să fie atent la toate sursele din care poate să-și construiască o conduită competitivă (internetul este nelimitat).

Dacă vrei să ai succes într-o societate în continuă schimbare – adică să-ți dezvolti o carieră care să te facă observat – este bine să te preocupi din timp și să începi cariera cu motivație și încredere în tine.Ar fi bine să poți descoperi ceea ce te pasionează, chiar dacă acest lucru nu este evident foarte devreme.Și nici nu este o muncă ușoară.

Conștientizează că fiecare lucru pe care știi sau nu știi să-l faci contează.

2. Descrierea jobului tău este doar începutul

Fie că este doar un internship pentru vacanța de vară, fie primul job ca absolvent, abordează-le cu seriozitate pentru că oportunitatea să începi cariera astfel reprezintă cărămizile pe care îți vei construi evoluția viitoare.

Încearcă să faci mai mult decât sarcinile pe care le impune jobul.

Fii deschis pentru noi proiecte/teme/sarcini sau colaborări cu alte grupuri.

Găsește cât mai multe variante de training pentru a învăța competențe noi. Acestea te vor ajuta în prezentarea pentru jobul următor.

3. Jobul actual este doar temporar

Statisticile îi spun tânărului american, de exemplu, că între 18 și 35 ani va schimba aproximativ 11 locuri de muncă.

Companiile sau departamentele se desființează sau fuzionează, postul pe care îl ocupi astăzi poate fi încredințat altcuiva care are, pe lângă skills-urile tale, și altele în plus.

De aceea fiecare job trebuie să adauge ceva la bagajul tău profesional, astfel încât să nu ajungi în decada 40-50 ani să ai aceleași aptitudini ca la începutul carierei.

4. Fii atent la competențele „soft”

Angajatorul de astăzi precizează între cerințele postului, în afara competențelor tehnice, aptitudini câștigate în timp prin interrelationare: abilități de comunicare, de lucru în echipă, de management al timpului, etc.

Aceste “soft skills” cântăresc foarte mult în balanța la angajare, iar dobândirea lor necesită practică.

Vezi ⇒ Ce sunt soft skills? Cum dezvoltăm aptitudini sociale?

Când te gândești că vrei să îți  începi cariera, este bine să le ai în vedere de la primele tale joburi. De asemenea este bine apoi să știi să le scoți în evidență în CV și scrisoarea de intenție când aplici pentru un nou job.

5. Reputația personală sau Brandul personal este singura mare comoară pe care o ai.

Titlurile contează pentru orgoliul tău personal, pentru piața muncii contează ce știi să faci, pentru ce ești cunoscut, la ce proiecte ai participat, cât de mulți oameni au încredere în tine.

Începi cariera prin învățarea timpurie cum să-ți construiești o reputație. Apoi oportunitățile vor veni și, odată cu ele, și recunoașterea profesională precum și recompensa financiară.

De aceea este important să știi  cum te percep ceilalți, să fii atent la criticile lor. Poate îți spun niste adevăruri și poți face corecții sau poate ești doar gresit perceput.

cariera in costum

6. Viața ta este aproape publică

Când te gândești să începi cariera, fii foarte atent la comportamentul online. Toate informațiile, conversațiile și imaginile cu care comunici în social media sunt considerate publice. De aceea orice angajator poate face un “search” înainte de a-ți oferi jobul.

Ai grijă în ce grupuri ești, ce limbaj folosești în comentariile tale de pe rețelele de socializare. Construiește-ți un profil LinkedIn cât mai profesionist, pentru că este o pagină care vorbește despre competențele tale înainte de a fi invitat la un interviu.

Prezența online ajută mult la construirea reputației tale și te ajută să-ți realizezi o rețea interpersonală ce poate fi utilă la un moment dat.

7. Vei lucra cu oameni din generații diferite

Din nou statisticile americane ne spun că, actualmente, pe piața muncii se găsesc trei generații: generația Z – internii, generația Y (angajații cu vârste între 18-35 ani) și generația X (managerii).

Chiar dacă la noi studiile sociologice nu au facut această clasificare, este foarte clar că raționamentul este valabil și aici.

Tu, când îți începi cariera, ești un angajat între 18-35 ani și vii în contact cu persoane din toate cele 3 generații. Fiecare are altă vârstă și a făcut școala în altă perioadă, are o viziune diferită de a ta despre același loc de muncă și altă modalitate de a comunica.

Înțelegând acest fapt, este ușor să deduci că, relaționând cu membrii diferitelor generații, nu faci decât să construiești la reputația ta, la brandul tău personal.

8. Folosește resursele online ca să dobândești noi competențe.

La un moment dat vei candida pentru un job în competiție cu cineva care are aceleași diplome ca și tine. Vor conta skills-urile pentru care ai fost autodidact.

Vezi ⇒ 22 de cursuri online gratuite care te ajută în carieră

Preocupă-te să știi bine cel puțin limba engleză ca să poți accesa multitudinea de resurse ce apar căutând pe Google.

Folosește-ți timpul liber pentru dezvoltarea de noi abilități care te vor face mai competitiv.

Dacă vrei să ai o carieră ascendentă, uită de numărul maxim de ore de muncă permise pe săptămână în Codul Muncii.

Caută să adaugi valoare la ceea ce reprezinți astăzi și să înveți să te promovezi.

9. Dezvoltă-ți spiritul antreprenorial.

Oamenii consideră că acest spirit antreprenorial se manifestă doar dacă poți pune pe picioare o afacere.

Dar, în ultimii ani, se consideră că tot de acest spirit ține și felul în care interacționezi cu compania în care lucrezi. Încearcă să vii cu soluții inovative, încearcă să “vinzi” ideile pe care le ai.

Este o aptitudine pe care merită să ți-o cultivi astfel. Poate la un moment dat vei avea curajul să începi propria ta afacere.

10. Cariera ta este în mâinile tale, nu ale angajatorului

Companiile își urmăresc propriile interese financiare. De când îți începi cariera, trebuie să înveți să îți urmărești și tu propriile interese.

În timp ce lucrezi pentru asemenea companii, mai mari sau mai mici, străduiește-te să contribui la succesul lor, dar nu pierde din vedere că și tu trebuie să te alegi cu ceva.

Profită de orice program de training sau de cursuri pe care firma este dispusă să le finanțeze.

Nu te baza că altcineva va avea în vedere construirea brandului tău personal.

Dezvoltarea ta profesională este numai în mâinile tale. 

Tu ești singurul care o poate face !

Succes !

Citește și

Profilul LinkedIn optim – ai doar 6 sec să demonstrezi că ești omul potrivit

4 elemente cheie ale secțiunii Summary pentru profilul LinkedIn 

Ce sunt soft skills? Cum dezvoltăm aptitudini sociale?

 

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: