cum protejăm ficatul
ian. 11, 2020 Servus Expert Sănătate Niciun comentariu

Cum protejăm FICATUL fără suplimente?

Cum protejăm ficatul? În orice caz, nu cu suplimente alimentare care ”protejează ficatul”.

Încercăm să te convingem în acest articol ce simplu este să protejezi ficatul cu metode firești și de ce nu este bine să te ”detoxifiezi” după reclame.

cum protejăm ficatul

Cum protejăm ficatul?

1.Încearcă să reduci caloriile consumate zilnic

-reducerea caloriilor zilnice poate antrena reducerea greutății, a grăsimii hepatice, a rezistenței la insulină și a riscului cardiovascular

-cele mai populare regimuri de reducere a caloriilor sunt cele numite, în engleză, intermitent fasting sau postul intermitent

-care sunt tipurile de intermitent fasting:

Regimul 5:2 în care reușim 2 zile pe săptămână să ne limităm la 500-600 calorii, iar restul de 5 zile mâncăm normal; acesta este regimul cel mai popular printre tineri și bine mediatizat de către câteva vedete americane

Alte variante sunt:

intermitent fasting restricționat de timp: consumi un număr de calorii în interval de 8h și restul de 16 ore nu consumi nimic; este la latitudinea personală care sunt cele 8 ore (adică 8-16 sau 9-17 etc)

intermitent fasting tot a doua zi: o zi mănânci ce și cât vrei, a doua zi nu mănânci nimic

Sunt deja mulți adepți ai aceste formule de slăbit și, deocamdată, promite să aibă numai efecte benefice.

Dar, studiile sunt în curs și nu au suficiente date semnificative statistic.

2.Abține-te de la alcool în ianuarie

Comportamentul abținerii totale de la alcool măcar în prima lună a anului, după excesele de sărbători, a dus la observarea câtorva beneficii:

tensiune arterială mai aproape de normal la hipertensivi

pierderea kilogramelor în plus

profil lipidic și analizele de sânge care arată funcția ficatului( ALT, AST) se îmbunătățesc

-îmbunătățirea răspunsului organismului la insulina produsă de pancreas și, astfel, normalizarea glicemiei

Efectele au fost observate pe termen lung la persoanele care au reușit măcar o lună de abstinență de alcool.

Consumul de alcool și rezistența la insulină se știe că sunt principalele cauze ale steatohepatitei (steatoza hepatică).

Cum protejăm ficatul?

3.Mișcarea/ exercițiile fizice

Dacă nu te-ai convins până acum de efectele benefice ale activității fizice, poate că începutul de an este un moment bun.

-creșterea nivelului de activitate fizică are efecte benefice în reducerea concentrației de grăsimi în ficat (ficat gras) și în reducerea valorilor analizelor care indică funcția hepatică: alanin-amino transferaza-ALT și aspartat-amino transferaza-AST.

-studiile științifice au demonstrat o îmbunătățire a steatozei hepatice dacă practicăm constant un program de exerciții fizice, chiar dacă nu modificăm dieta

scăderea în greutate chiar și cu 7% duce la remisia
( dispariția) steatozei hepatice/ ficat gras, la persoanele obeze sau cu greutate normală, dar cu steatoză hepatică

orice tip de exerciții fizice este util; atât exercițiile numite aerobice( mers pe jos, jogging, înot, dans, ș.a.), cât și cele practicate pentru a întări rezistența musculară pe anumite grupe de mușchi au efecte benefice asupra funcției ficatului

4.Ferește-te de ”diete de detoxifiere” și de suplimentele alimentare care ”susțin funcția hepatică”

Suplimentele alimentare care promit să facă detoxifiere hepatică nu sunt aprobate de FDA (Food and Drug Administration) Și nici de alte organisme responsabile de ceea ce înghițim.

Majoritatea acestor suplimente nu numai că nu fac bine, dar pot afecta grav ficatul, mai ales dacă este deja în suferință (ficat gras, hepatită toxică alcoolică etc).

Aveți aici lista suplimentelor sau a ingredientelor din suplimente care afectează ficatul.

Cum protejăm ficatul?

Nu cheltuiți banii pe capsule care vă pot face rău. Nu sunt susținute științific efectele lor.

Schimbarea stilului de viață, cu recomandările de dietă și mișcare pe care le puteți găsi mereu pe site-ul nostru sunt eficiente și nu au efecte adverse.

Ficatul face singur detoxifierea dacă îl menținem sănătos, îl ajutăm cu dietă și exerciții fizice. El este responsabil de îndepărtarea tuturor substanțelor toxice. Tot ficatul îndepărtează și medicamentele pe care le consumăm. De ce să-i dăm în plus de îndepărtat suplimente?

5.Adoptă dieta mediteraneană

La început de an câteva societăți de nutriție realizează un top al dietelor, ținând cont de efectele benefice. Dieta mediteraneană conduce detașat acest top.

Baza dietei mediteraneene sunt fructele, legumele, semințele și nucile, cerealele integrale; se recomandă ca sursă de proteine carnea albă( pasăre, pește, fructe de mare) și reducerea la minimum a consumului de carne roșie și lactate.

Asociația Europeană pentru studiul Ficatului
( European Association for the Study of the Liver) recomandă dieta mediteraneană pentru reducerea grăsimii acumulate în ficat și susține că efectul apare chiar și în absența mișcării fizice și a scăderii în greutate.

Adoptarea dietei mediteraneene are efecte favorabile și la diabetici, permițând controlul mai bun al glicemiei.

S-a dovedit, de asemenea, scăderea riscului de boli cardiovasculare și efectul antiinflamator.

Surse:
-Nutrients: Impact of Nutritional Changes on Nonalcoholic Fatty Liver Disease, 2019
-Nutrients: Evaluation of Dietary Approaches for the Treatment of Non-Alcoholic Fatty Liver Disease: A Systematic Review, 2019
-Liver Int.-The Mediterranean dietary pattern as the diet of choice for non-alcoholic fatty liver disease: Evidence and plausible mechanisms, 2017
-Gastroenterology: Causes, clinical features, and outcomes from a prospective study of drug-induced liver injury in the United States, 2008

Lasă un răspuns

Susține Servus Expert pe Patreon!
Site-ul nostru nu are reclame. Ajută-ne să rămânem independenți devenind membru pe pagina noastră de Patreon și primește acces la articole exclusive și o comunitate dedicată unui stil de viață sănătos! Pentru a ne susține, apasă butonul de mai jos!
Newsletter

Urmărește-ne pe Facebook!
%d blogeri au apreciat: