Cum sa mentii greutatea daca ai probleme cu tiroida?

Creșterea in greutate este unul din cele mai frecvente simptome de hipotiroidie. De multe ori greutatea este semnul care ne trimite la medic să investigăm funcționarea tiroidei.

Hormonii tiroidieni ajută organismul să descompună grăsimile și, în mod special, ajută ficatul și pancreasul să metabolizeze caloriile stocate. Tot hormonii tiroidieni ajută și funcționarea musculaturii care este mare consumatoare de energie.

Menținerea greutății corporale poate fi o problemă dacă ai tiroidită Hashimoto, gușă, cancer tiroidian sau tiroidectomie totală.

Scăderea nivelului de hormoni tiroidieni (hipotiroidia) ne face să ne simțim mai puțin energici, mai obosiți, dar în același timp duce și la stocarea caloriilor sub formă de grăsimi.

Din păcate, nu este obligatoriu ca tratamentul hormonal să rezolve problema cu greutatea, chiar dacă hormonii tiroidieni ajung la normal în analizele de sânge.

Eficientizarea metabolismului poate fi o soluție care, adăugată la tratamentul hipotiroidismului, ne poate ajuta și cu menținerea greutății corporale.

Metabolismul și greutatea

După ce mâncăm, organismul convertește alimentele în energie. Termenul de metabolism se referă la felul în care corpul procesează și folosește ceea ce mâncăm și nu la viteza cu care face acest lucru.

Este mai corect să caracterizăm metabolismul ca eficient sau ineficient decât ca leneș sau accelerat.

Un procent de 60-65% din caloriile pe care le consumăm ne ajută să ne menținem în viață, acoperă necesarul energetic de bază. Chiar dacă stăm în pat toată ziua este nevoie de aceste calorii pentru ca organismul nostru să funcționeze. Acesta este metabolismul bazal.

Activitatea fizică mai consumă și ea cam 25% din caloriile pe care le aducem cu mâncarea. Cu cât suntem mai activi, cu atât acest procent mai poate crește.

Și mai trebuie luat în considerare și efectul termic al alimentelor. Un procent de 10% din calorii se folosesc pentru procesarea alimentelor pe care le mâncăm. De exemplu, dacă avem o dietă cu 2000 de cal/ zi, aproximativ 200 cal se folosesc numai pentru digerarea alimentelor.

Ca să ne menținem greutatea sau să slăbim putem fie să adoptăm o dietă cu calorii mai puține. Fie să creștem caloriile cheltuite zilnic.

Iată câteva secrete pentru a eficientiza metabolismul când ai probleme cu tiroida.

Crește nivelul de activitate fizică

Exercițiile aerobice care cresc ritmul cardiac, cresc și metabolismul bazal pentru câteva ore de când s-au încheiat.

Explicația este faptul că musculatura consumă calorii pentru a face reparații după efortul fizic. Cu cât masa musculară este mai dezvoltată, cu atât consumul caloric va fi mai mare.

De asemenea, este demonstrat că efortul fizic regulat combate oboseala pe care o resimt cei cu hipotiroidie.

Metabolismul leneș și creșterea în greutate

Hidratează-te corect

Deshidratarea face metabolismul mai puțin eficient afectând temperatura corpului. Când ești deshidratat, temperatura corpului scade ușor și stimulează organismul să stocheze grăsimi.

Asigură-te că bei apă suficientă, iar dacă vrei să intensifici și mai mult metabolismul consumă apa cu cuburi de gheață.

Sistemul digestiv consumă aproximativ 8 calorii în plus pentru fiecare pahar de apă rece pentru a o aduce la temperatura corpului.

Evită băuturile îndulcite

Băuturile îndulcite tip cola, ceaiul îndulcit, sucurile, băuturile energizante cresc riscul de diabet tip 2, boli coronariene, dar și grăsimea stocată.

Studii recente ne avertizează despre creșterea riscului de cancer de colon la vârste tinere, sub 55 ani, pentru cei cu consum regulat de băuturi îndulcite.

Cum influențează somnul valoarea TSH?

Alege alimente care nu cresc glicemia

Glicemia prea mare înseamnă că organismul va avea tendința să o stocheze sub formă de grăsime.

Legumele, majoritatea fructelor, năutul, fasolea sunt alimente cu indice glicemic scăzut. Asta înseamnă că digestia se produce mai lent, iar glicemia nu crește așa de rapid după ce le-ai mâncat.

Dacă uneori alegi alimente cu indice glicemic crescut cum sunt cartofii sau orezul, învață cum să le pregătești și când să le consumi ca să nu-ți afecteze greutatea și glicemia.

Alege alimente care stimulează metabolismul grăsimilor

Leguminoasele ca lintea, fasolea sau mazărea sunt bogate în fibre. Te mențin sătul pentru mai mult timp, dar stimulează și metabolizarea grăsimilor.

Ce spune dimensiunea taliei despre sănătatea ta?

Ai grijă la aportul de iod și seleniu

Fără iod, hormonii tiroidieni nu vor fi la nivele corespunzătoare.

Principalele surse alimentare de iod sunt: sarea de masă iodată, gălbenușul de ou, peștele de apă sărată cum este codul.

Și seleniul este unul din mineralele importante pentru funcționarea tiroidei. Nucile braziliene sunt o sursă foarte bună, o singură nucă asigurând mai mult decât necesarul zilnic recomandat de seleniu.

Verifică nivelul vitaminei D

Vitamina D este implicată în numeroase reacții metabolice:

  • reglarea glicemiei și răspunsul organismului la insulină
  • creșterea secreției de leptină, hormon de care depinde senzația de sațietate
  • reducerea grăsimii abdominale
  • reglarea secreției de hormoni paratiroidieni cu reducerea în timp a riscului de obezitate

Hipovitaminoza D înseamnă valori ale 25-OH-vitaminei D sub 20 ng/ ml. Verificarea nivelului de vitamina D este obligatorie înainte de a consuma suplimente.

Vitamina D și diabetul zaharat

Tratamentul cu hormoni tiroidieni

Levotiroxina se ia numai pe stomacul gol. Alimentele întârzie absorbția levotiroxinei, mai ales alimentele bogate în fibre.

Suplimentele cu calciu și suplimentele cu fier reduc semnificativ absorbția levotiroxinei și eficiența. Trebuie consumate la distanță în timp față de hormonii tiroidieni.

Combate constipația cronică

Constipația cronică este unul din simptomele care apar în hipotiroidie și care influențează și greutatea.

Alimentele bogate în fibre sunt un remediu natural eficient al constipației, pe lângă faptul că te mențin sătul pentru mai mult timp.

Constipația cronică: Remedii eficiente și prevenire

  • Camps SG, Verhoef SP, Westerterp KR. Weight loss, weight maintenance, and adaptive thermogenesis. 2013Am J Clin Nutr.
  • Iwen KA, Schröder E, Brabant G. Thyroid hormones and the metabolic syndromeEur Thyroid J. 2013
  • Gorini F, Sabatino L, Pingitore A, Vassalle C. Selenium: an element of life essential for thyroid function. Molecules. 2021

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,699CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente