cum putem crește imunitatea
dec. 20, 2019 Servus Expert Sănătate Un comentariu

Cum stimulăm IMUNITATEA? Cum ne ferim de boli?

Cum stimulăm imunitatea pentru a face față la îmbolnăvire? Sistemul imunitar este armata pe care o avansăm în lupta cu bolile. Dar uneori pierdem bătălia: microorganismele ne invadează cu succes și ne îmbolnăvim. Este posibil să creștem capacitatea de apărare a organismului?

Are vreun efect dieta? Are rost să luăm vitamine și suplimente alimentare pentru imunitate?

Ideea de a stimula imunitatea pare atractivă dar este greu de atins.

Sistemul imunitar are piese mai multe, ca într-un puzzle, iar oamenii de știință încă nu știu să potrivească toate aceste piese

Până în prezent NU este dovedită nicio legătură directă între stilul nostru de viață și capacitatea de apărare față de boli.

cum putem crește imunitatea

Cum să dăm o mână de ajutor sistemului imunitar?

Toate componentele organismului funcționează mai bine dacă facem câteva alegeri corecte:

-fără fumat

-activitate fizică regulată

dieta bogată în fructe și legume

-menținerea unei greutăți corporale normale

ore de somn suficiente

-dacă obișnuim să consumăm alcool, să o facem cu moderație

-respectarea măsurilor de igienă pentru a ne feri de infecții

-reducerea stresului de zi cu zi

Nu există o legătură cauză-efect între măsurile de mai sus și imunitate, dar pare logic să facem aceste alegeri pentru efectele benefice demonstrate în timp.

Dacă vor merge bine celelalte componente ale organismului, putem spera că și sistemul imunitar va intra în armonie cu ele.

Cum stimulăm imunitatea?

Suplimente pentru creșterea imunității

Multe produse care se vând au pretenția că stimulează imunitatea. Dar acest concept al stimulării imunității nu are o bază științifică.

Ce înseamnă să creștem imunitatea? Să creștem numărul de celule imunitare cu care organismul se apără?

Ar fi un lucru complicat. Sunt multe tipuri de celule care compun sistemul imunitar. Și fiecare are altă ”treabă”.

Pe care să le creștem? Știința încă nu poate răspunde, iar efectul diverselor produse care au acest efect este iluzoriu.

Ce se știe sigur este că sistemul imunitar generează continuu aceste tipuri de celule imunitare. În mod sigur produce mult mai multe limfocite decât utilizează. Ele sunt îndepărtate printr-un proces natural de apoptoză (moarte celulară).

În aceste condiții, nu este lipsit de logică să încercăm să creștem mai mult numărul celulelor imunitare înghițind diverse preparate care au această pretenție?

Oricum, încă nu s-a demonstrat efectul unor plante sau a oricărui tip de supliment alimentar asupra sistemului imunitar, iar pretențiile diferitelor produse comercializate sunt doar ipotetice.

Deci, nu cheltuiți inutil pe suplimente de stimulare a imunității. Efectul lor NU este demonstrabil, iar unele pot fi chiar nocive.

Cum stimulăm imunitatea?

Dieta și imunitatea

Oamenii de știință au observat repetat că sărăcia și malnutriția ne expun la îmbolnăvire, ne fac mai vulnerabili.

Sunt câteva observații făcute pe animale de laborator privitoare la scăderea unor micronutrienți: zinc, seleniu, fier, cupru, acid folic, vitamina A, B6, C și E. Dar nici la animale nu este clar dovedit că lipsa acestor componente influențează sistemul imunitar în mod direct.

Alegerea corectă este o dietă variată, echilibrată, care să aducă micronutrienți în mod constant. Organismul nu poate face mari provizii de vitamine.

Este lipsit de logică să înghițim megadoze dintr-o anumită vitamină (vitamina C de exemplu), când funcționarea optimă a corpului nostru ține de reglajul fin a zeci de micronutrienți.

Mai mult nu înseamnă totdeauna mai bine.

Cum putem crește imunitatea?

Stresul și imunitatea

Medicina modernă pune tot mai mult accent pe importanța armoniei între minte și corp. Multe boli, cum sunt cele cardiace sau gastrointestinale, sunt demonstrat legate de stresul emoțional.

Stresul este însă dificil de definit. Ceea ce este stresant pentru o persoană, poate să nu fie stresant pentru alta. Este dificil de cuantificat.

Ceea ce se poate măsura, de exemplu,este creșterea pulsului într-o anumită situație considerată stresantă. Dar creșterea pulsului poate fi determinată și de alți factori.

Studiile se mai concentrează și pe efectele stresului cronic, ale mediului în care trăim, ale relațiilor cu familia și cu cei din jur.

Încă nu sunt rezultate clare ale influenței asupra sistemului imunitar, dar cercetările continuă.

Dacă răcim înseamnă că avem un sistem imunitar slab?

Cei mai mulți experți sunt de acord că îmbolnăvirile de sezon, răcelile, au legătură cu faptul că virusurile supraviețuiesc optim la temperaturi scăzute, iar noi stăm în anotimpul rece mai mult în spații închise, transmițându-le de la unii la alții.

Este normal să răcim de 2-3 ori pe an, iar copiii chiar de mai multe ori.

Expunerea moderată la temperaturi scăzute nu influențează negativ sistemul imunitar. Cu alte cuvinte, ne putem teme de degerături, dar nu de scăderea imunității la frig.

Surse:
Cochrane Database Syst Rev. Vitamin C for preventing and treating the common cold, 2013
Br J Nutr Dietary supplement use among cancer survivors of the NutriNet-Santé cohort study, 2015
Grand View Research – Dietary Supplements Market Size Analysis Report by Ingredient (Botanicals, Vitamins), By Form, By Application (Immunity, Cardiac Health), By End User, By Distribution Channel, And Segment Forecasts, 2019 – 2025

Lasă un răspuns

Newsletter

Urmărește-ne pe Facebook!
%d blogeri au apreciat: