Cum stimulezi metabolismul prin hormonii tiroidieni si hormonul de crestere?

Hormonii sunt substanțe chimice pe care le producem noi înșine și care ne influențează creierul și corpul din etapa de embrion și până la capăt. Hormonii tiroidieni și hormonul de creștere nu sunt singurii hormoni, dar sunt cei mai importanți pentru metabolism.

Dar ce este metabolismul? Pe înțelesul tuturor, metabolismul este energia utilizată de toate celulele noastre pentru creșterea țesuturilor, pentru reparațiile celulare necesare sau pentru a menține funcțiile corpului zi de zi. Mai exact, metabolismul este rata de consum a acestei energii.

Cea mai mare parte din necesarul de energie o consumă creierul pentru a gândi.

Dacă stai în pat toată ziua și nu faci nimic decât să te gândești, consumi aproximativ 75% din necesarul metabolic al organismului. Creierul este un mare consumator de energie.

Mereu se discută despre metabolismul leneș din cauza căruia nu reușim să ne menținem greutatea optimă. Sau despre metabolismul accelerat al celor care pot mânca oricât fără să se îngrașe, deși și-ar dori acest lucru.

Hormonii tiroidieni și hormonul de creștere sunt esențiali pentru metabolism, pentru câtă grăsime depunem sau cât se dezvoltă musculatura.

Bine de știut
Musculatura consumă mai multe calorii decât grăsimea (țesut adipos). Cu cât dezvoltăm musculatura, cu atât consumul de calorii va fi mai mare. Cu cât dezvoltăm musculatura, cu atât metabolismul va fi stimulat.

Cum se produc hormonii tiroidieni și hormonul de creștere?

Hormonii tiroidieni și hormonul de creștere sunt importanți chiar dacă nu te interesează musculatura și depozitele de grăsime. Sunt importanți pentru reparațiile celulare, pentru funcțiile creierului (funcțiile cognitive) și abilitatea de a gândi clar pe măsură ce îmbătrânești.

Sunt neuroni în creierul nostru, în regiunea numită hipotalamus, care eliberează hormoni numiți hormoni eliberatori (releasing hormones). Aceștia semnalizează glanda hipofiză să secrete hormoni stimulanți (stimulating hormones). Iar hormonii stimulanți stimulează glandele să producă hormonii specifici.

Așa se întâmplă și cu hormonii tiroidieni. Creierul stimulează glanda hipofiză, iar aceasta stimulează tiroida să producă hormonii tiroidieni.

Hormonul de creștere este produs chiar de glanda hipofiză la comanda creierului.

Pare complicat și pare că nu putem face nimic pentru ca aceste reacții să se desfășoare normal. Dar, de fapt, putem.

Stilul de viață care include somnul, echilibrul psihic, interacțiunile sociale și mișcarea, ca și alimentația sunt metodele sigure ca metabolismul nostru să meargă strună și hormonii să se producă exact când și cât trebuie.

Ceea ce ține de noi, putem să facem.

Află mai mult Cum să-ți menții greutatea dacă ai probleme cu tiroida?

Hormonii tiroidieni stimulează metabolismul

Hormonii tiroidieni sunt T3 și T4 pe care îi putem observa în analizele de sânge.

Cel mai important rol îl are T3 care stimulează metabolismul acționând asupra mușchilor, oaselor, cartilajelor și ficatului.

Rolul T3 este de a stimula preluarea grăsimilor, descompunerea lor în acizi grași și conversia lor în ATP – forma de energie pe care celulele o cunosc și o utilizează.

Tot în același mod acționează T3 și asupra carbohidraților pe care îi consumăm.

Așa se explică de ce persoanele cu exces de hormoni tiroidieni sunt persoane slabe, iar cele cu hipotiroidism au probleme cu greutatea excesivă.

Bine de știut
Efectul principal al hormonilor tiroidieni este asupra metabolismului.

Ce putem face ca hormonii tiroidieni să se producă normal?

Alimentația este primul element la care trebuie să fim atenți. Sunt 3 elemente esențiale necesare producției de hormoni tiroidieni: iodul, L-tirozina și seleniul.

Iodul

Este obligatoriu necesar pentru producția de hormoni tiroidieni. De aceea, aproape toate țările lumii furnizează sare iodată.

De unde mai putem lua iodul?

  • alge marine (kelp, kombu)
  • pește și scoici (cod, ton în conservă, stridii)
  • ouă
  • ficat de vită
  • carne de pui

L-Tirozina

L-tirozina este unul dintre aminoacizii esențiali pe care organismul nu-i poate produce și trebuie adus prin alimentație.

Iodul se combină cu L-Tirozina pentru a produce hormonii tiroidieni T3 și T4. Este nevoie de suficient iod, dar și de L-Tirozină.

Surse de L-tyrozină: semințe de susan, brânza, soia, carnea de vită, porc, oaie sau pui.

Află mai mult Dieta pentru tiroidă: ce alegem? ce evităm?

Seleniul

Seleniul este al treilea element esențial pentru producția de hormoni tiroidieni. Fără el, interacțiunea dintre iod și L-Tirozină nu este optimă.

Nu avem nevoie de cantități mari de seleniu. Îl găsim în diverse alimente și nu este nevoie de suplimente nutritive ca să ne asigurăm necesarul.

Nucile braziliene sunt sursa cea mai bogată în seleniu. O singură nucă aduce 96 micrograme de seleniu, iar necesarul zilnic este de numai 55 micrograme la adult.

Și celelalte tipuri de nuci conțin seleniu, doar că în cantități cu mult mai mici.

Alte surse: carne de vită, sardine, ton, orez brun, pâine integrală.

Află mai mult Seleniul: previne bolile care apar odată cu vârsta?

Bine de știut
Dacă ne hrănim echilibrat, fără excluderea vreunei grupe alimentare și folosim și sare iodată, aducem toți cei 3 compuși esențiali pentru producția de hormoni tiroidieni.

Hormonul de creștere stimulează metabolismul

Hormonul de creștere are roluri similare hormonilor tiroidieni. Stimulează metabolismul, reparațiile țesuturilor, creșterea țesuturilor și acționează asupra musculaturii și oaselor în paralel cu hormonii tiroidieni.

La pubertate, glanda hipofiză produce cantități mari de hormon de creștere. Corpul crește în înălțime și nu numai.

Pe măsură ce îmbătrânim producem tot mai puțin hormon de creștere. De aceea leziunile din cauze diverse se vindecă tot mai greu, de exemplu.

Cum putem stimula natural hormonul de creștere?

Prima condiție pentru ca hormonul de creștere să se secrete regulat și în cantitățile optime este să ne culcăm la timp (ora 10-11 p.m.).

Hormonul de creștere este produs în timpul somnului profund din prima parte a nopții.

A doua condiție este să nu consumăm alimente în ultimele 2h înainte de culcare. Hormonul de creștere se secretă în cantități mai reduse dacă glicemia este mare.

A treia condiție este antrenamentul fizic. Aproximativ 10 min de încălzire urmată de maximum 60 min de exerciții fizice intense (rezistență, ridicare de greutăți, exerciții cu propria greutate) este durata optimă pentru a maximiza producția de hormon de creștere în noaptea următoare.

6 tipuri de hormoni reglați prin simpla expunere la lumina naturală

  • U.S. Department of Health and Human Services. Iodine Fact Sheet for Health Professionalshttps://ods.od.nih.gov/factsheets/Iodine-HealthProfessional/ 
  • Endocrine Effects of Repeated Hot Thermal Stress and Cold Water Immersion in Young Adult Men. Am J Mens Health. 2021
  • Sheehan MT. Biochemical testing of the thyroid: TSH is the best and, oftentimes, only test needed – A review for primary care. Clin Med Res. 2016
  • Biomedical and Pharmacology J. Regular Physical Exercise Increase Of Growth Hormone (GH) And Insulin-Like Growth Factor-1 (IGF-1) Activity in Elderly Improve the Aging Process and Quality of Life: A Mini Review. 2022

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,935CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente