Daca esti pasare de noapte ai risc mai mare pentru anumite boli

Ești pasare de noapte sau te trezești noaptea și verifici telefonul cu ultimele postări și mesaje? Cercetări recente sugerează că cei care se trezesc devreme sunt mai activi pe parcursul zilei și ard mai multe grăsimi. În schimb, persoanele care adorm târziu au risc crecut de diabet tip 2 și boli cardiace.

Cronotipul este tendința noastră de a dormi un anumit interval de timp. Unii se trezesc devreme fără probleme, iar altora le place să doarmă mai mult dimineața pentru că seara adorm foarte târziu.

Cronotipul influențează apetitul, capacitatea noastră de a face exerciții fizice sau temperatura corpului. Este cauza pentru care te simți mai alert în anumite perioade ale zilei și mai somnoros în altele.

Dacă ești pasare de noapte, probabil te trezești la 7 a.m. ca să te duci la job, dar nu ești foarte productiv prea multe ore.

Poți fi pasare de noapte și să dormi totuși numărul de ore necesar unui adult, adică 6-7 ore în 24 de ore. Dar este mai ușor pentru cei care se culcă devreme să respecte acest număr de ore de somn care este considerat optim.

Somnul de noapte este primul și cel mai important lucru pe care trebuie să-l reglăm dacă vrem să fim sănătoși.

De aceea, este foarte important dacă reușești să respecți orele de somn în cel puțin 80% din nopțile pe care le ai la dispoziție într-o viață.

Cum îți influențează sănătatea faptul că ești pasare de noapte?

Studiul clinic publicat în The phisiological Society atrage atenția asupra riscurilor pe care le au cei care se culcă târziu.

Studiul a inclus 51 de persoane, o parte fiind cei care se trezesc devreme, alții cei care se trezesc târziu. Cele 2 grupuri au fost monitorizate timp de o săptămână în timp ce efectuau diferite activități.

Rezultatele au arătat că cei care se trezesc devreme au sensibilitate la insulină crescută. Asta înseamnă că își reglează mai ușor glicemia și ard mai ușor grăsimile în exces, spre deosebire de cei care se culcă târziu.

Cei care se trezesc devreme preferă să-și facă majoritatea treburilor dimineața și sunt dovezi clinice că au un risc mai redus de boli cardiovasculare. De asemenea, au nivel mai bun de trigliceride, nivel mai mare al HDL colesterol (colesterolul bun) și valori mai bune pentru proteina C reactivă care arată nivelul de inflamație.

În plus, cei care se trezesc devreme fac mai multă activitate fizică decât păsările de noapte.

Astfel, persoanele care se culcă târziu au un risc mai mare de sindrom metabolic cu obezitate și diabet tip 2. Dar și un risc mai mare de boli cardiovasculare.

Află mai mult Cum stimulezi metabolismul?

Cum poți schimba cronotipul?

Cronotipul este legat de ritmul circadian și ceasul biologic. De reglarea ceasului biologic țin majoritatea problemelor nostre de sănătate.

Dar poți face ceva dacă genetic ești pasare de noapte? Cercetările din neuroștiințe ne spun că da.

Sfaturi practice, susținute de dovezi științifice, pentru a putea să te trezești mai devreme:

pune ceasul să sune cu câte un sfert de oră mai devreme în fiecare dimineață
Treptat vei reuși să-ți stabilești alte ore de somn.

vino în contact cu lumina naturală 10-30 min cât mai aproape de răsăritul soarelui, fără ochelari de soare
Din momentul în care te-ai trezit și vii în contact cu lumina soarelui, peste aproximativ 16 ore se va declanșa secreția de melatonină care te ajută să adormi.

nu schimba programul în week-end
Păstrează aceleași ore de somn și în week-end ca și în timpul săptămânii. Altfel dai peste cap ceasul biologic și de luni organismul tău trebuie să o ia de la capăt cu reglajele.

evită cafeaua după ora 3 p.m.

Cafeaua te face mai prezent și alungă somnul, dar poate împinge prea departe ora de culcare.

Cum reglezi ceasul biologic ca să nu te îmbolnăvești ușor?

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,967CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente