Anunțuri publicitare
aug. 05, 2018 Servus Expert Nutriție - Diete - Rețete, Sănătate Niciun comentariu

Dieta fără gluten. Este benefică sau doar un mit?

Când adoptăm măsuri legate de sănătatea noastră, este bine să ne asigurăm că sunt avizate științific. Mai ales dacă intenționăm să le aplicăm pe termen lung. Dieta fără gluten trebuie supusă unei asemenea analize, având în vedere entuziasmul pentru produsele gluten-free din ultimii ani.

Cine beneficiază de pe urma dietei fără gluten?

Glutenul este o proteină prezentă în multe cereale: grâu, secară, orz. De aceea, este comună prezența ei în alimente de tipul: pâine, paste, pizza.

  • Oamenii cu boala celiacă dezvoltă o reacție a sistemului imunitar declanșată de ingestia de gluten. Rezultatul este un fenomen inflamator, în special la nivelul intestinului subțire. În timp, este afectată absorbția substanțelor nutritive din alimente. Dieta fără gluten este esențială pentru cei care au această boală autoimună.
  • Sensibilitatea la gluten are simptome comune cu boala celiacă (durere abdominală, balonare, diaree, constipație, rash cutanat, cefalee/durere de cap), dar nu se poate pune în evidență afectarea intestinului subțire. De aceea este un diagnostic stabilit prin excluderea celorlalte.
  • Sensibilitatea la gluten a fost constatată și în cazul altor afecțiuni autoimune cum este Vitiligo
  • Ataxia indusă de gluten – boală autoimună în care este afectat controlul musculaturii.
  • Alergia la grâu – care nu se deosebește de alte tipuri de alergii ca mecanism – organismul creează anticorpi care la contactul cu glutenul declanșează simptome de tipul: roșeață, dificultăți de respirație, ș.a.

Vezi și: Inflamația – o reacție de apărare. De ce ne temem de ea?

Este bună dieta fără gluten pentru oamenii sănătoși?

NU există evidențe științifice, cel puțin deocamdată, că dieta fără gluten îmbunătățește starea de sănătate la oamenii care nu au boala celiacă.

NU este dovedit științific că:

Poate să dăuneze?

Alimentele care NU fac parte din dieta fără gluten aduc un aport de vitamine și nutrienți. De exemplu, pâinea din făină integrală aduce:

  • fier
  • calciu
  • fibre
  • tiamină
  • riboflavină
  • niacină
  • folat

De aceea, dieta fără gluten va modifica aportul de anumiți nutrienți. Pâinea fără gluten, de exemplu, are nivele semnificativ diferite și ale celorlalți nutrienți.

De asemenea, anumite produse gluten-free sunt mai bogate în grăsimi și zahăr decât cele cu gluten pe care le înlocuiesc.

Cheltuielile cu o asemenea dietă sunt mai mari dacă dorim să consumăm produse naturale fără gluten și nu se justifică efortul fără o indicație expresă.

De ce este totuși populară dieta fără gluten?

Statisticile arată, de exemplu, că 60% din americani cred că produsele gluten-free le-ar face bine.

Popularitatea pare să se datoreze mai multor factori, nici unul cu bază științifică:

  1. intuiția – pare o idee bună
  2. logica – dacă e bună pentru cei cu boală celiacă,  poate mi-e bună și mie
  3. celebritățile care încearcă – dacă cineva pe care îl admir zice că practică această dietă aș putea să încerc și eu
  4. mărturii – am auzit de la cineva care a scăpat de simptomele X după ce a adoptat această dietă
  5. marketing NU subestima puterea de convingere a reclamei și nu uita că cel ce vinde aceste produse o poate face fără să aibă o bază științifică!

În concluzie, dacă suntem sănătoși, este recomandabil să păstrăm o dietă echilibrată, bazată pe legume, fructe și pește (vezi dieta mediteraneană- vezi beneficii și principalele caracteristici sau dieta DASH), însoțită de exerciţiile fizice moderate și constante.

Adoptarea dietei fără gluten ar fi un exces nejustificat.

 

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: