Dieta low FODMAP pentru colon iritabil

Dieta low FODMAP este denumirea unui regim pentru colon iritabil bazat pe excluderea anumitor categorii de nutrienți. Scopul este reducerea simptomelor de balonare, flatulență, durere abdominală, diaree sau constipație.

Există studii clinice serioase care susțin eficiența în proporție de 75% a dietei low FODMAP în reducerea simptomelor intestinului iritabil, dar și pentru alte afecțiuni digestive.

Ce este dieta low FODMAP?

FODMAP sunt inițiale ale nutrienților care trebuie evitați dacă ai simptome de colon iritabil.

Elementele FODMAP sunt carbohidrați care fermentează la nivelul colonului din cauza absenței enzimelor necesare degradării acestora. Consumarea acestor carbohidrați ar putea fi responsabilă de simptomele colonului iritabil.

Ce înseamnă inițialele FODMAP:

F=fermentabil (descompunere rapidă sub acțiunea bacteriilor)
O=oligozaharide ( fructani: usturoi, ceapă, grâu, inulină, sau galacto-oligozaharide: leguminoase)
D= dizaharide (lactoză: lactate și fructoză: fructe, sirop de porumb cu conținut crescut de fructoză, lapte, lapte condensat, iaurt, brânzeturi)
M= monozaharide: miere, sirop de agave, mere, mango, pere, pepene, sirop de fructoză
AP=polioli: Sorbitol, Manitol, Maltilol, Xylitol, Izomalt (înducitori artificiali sau îndulcitori organici), mere, avocado, cireșe, prune, ciuperci.

Cum poți începe dieta low FODMAP?

Dieta low FODMAP este una de excludere pentru a identifica alimentele care fac rău.

Faza 1: se elimină alimentele FODMAP pentru 3-6 săptămâni

Faza 2: se reintroduc pe rând parte din alimente și se observă atent dacă reapar simptomele

Nu toate alimentele care se încadrează la low FODMAP produc simptome unei persoane cu intestin iritabil.

Se știe că metoda cea mai potrivită pentru a diminua simptomele colonului iritabil este realizarea unui jurnal alimentar în care să notăm alimentele care ne fac rău.

Cel mai indicat este să apelăm la un nutriționist care să ne ghideze.

Lista cu alimente permise în dieta low FODMAP

Fructe

avocado

ananas

banane

afine

pepene galben

struguri

kiwi

lămâi

mandarine

portocale

măsline

rubarbăr

• căpșuni, zmeură

papaya

Legume

ardei gras

brocoli

varză

andive

vinete

morcovi

țelină

păstârnac

ceapă verde (doar frunzele)

fenicul

fasole verde

salată

rucola

pătrunjel

ridichi

spanac

dovleac

cartofi dulci

roșii

castraveți

zuchini

Îndulcitori

îndulcitori artificiali ale căror denumiri nu se termină în -ol

zahăr brun

sirop de arțar

zahăr pudră

zahăr (sucroza)

glucoza

Nu sunt recomandate: fructoza, sirop de agave, miere, maltilol, manitol, sorbitol, xylitol, zaharuri din alcool

Lactate și alternative

lapte de migdale

lapte de cocos

lapte de orez

unt

unele tipuri de brânză: brie, camembert, mozarella, parmezan

lactate fără lactoză: iaurt sau lapte

Cereale

amarant

orez brun

bulgur (1/4 cană o dată)

ovăz

quinoa

produse gluten-free

Nuci și semințe

migdale

nuci macadamia

nuci obișnuite

nuci pecan

nuci braziliene

alune de pădure

semințe de pin

semințe chia

semințe de floarea soarelui

semințe de dovleac

semințe de susan

Proteine

vită

pui

curcan

ouă

pește

miel

porc

fructe de mare

tofu

Ce mai trebuie să știm despre dieta low FODMAP?

Multe studii confirmă efectele benefice în reducerea simptomelor de balonare, flatulență și dureri abdominale din sindromul de colon iritabil.

Poate fi utilă și în alte afecțiuni gastrointestinale cum este boala Crohn sau colita ulcerohemoragică.

Deoarece sunt multe alimente pe lista celor interzise, este mai simplu să lucrăm cu un dietetician sau cu un medic.

Dieta low FODMAP este destinată pentru a fi urmată temporar, până la identificarea alimentelor indezirabile.

Există și mai multe aplicații de telefon care ne pot ghida în alegerea alimentelor.

Având în vedere că dieta low FODMAP aparține cercetătorilor de la Monash University Australia, ar fi poate nimerit să alegem aplicația lor.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,878CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente