Anunțuri publicitare
aug. 02, 2018 Servus Expert Durerea, Sănătate Niciun comentariu

Fibromialgia. Cauze, simptome, dietă, tratament

Fibromialgia este o afecțiune caracterizată prin dureri de mușchi și oase difuze, însoțite de oboseală, tulburări ale somnului, memoriei și modificări ale dispoziției. Simptomele pot apărea după o traumă fizică, intervenție chirurgicală, infecție sau stres psihic marcat. Alteori nu are un factor declanșator.

Femeile au mai frecvent această tulburare (aproximativ 90% dintre paciente sunt femei) și poate fi însoțită de: dureri de cap, sindrom de colon iritabil, anxietate și depresie. Nu are un tratament specific, dar exerciţiile fizice și metodele de reducere a stresului pot ajuta.

Care sunt simptomele de fibromialgie?

Simptomele sunt variabile. Durerea și oboseala sunt predominante și creează un handicap considerabil. Deși pacienții se îmbracă și se spală independent, ei nu se pot descurca cu activitățile zilnice sau cu cele de serviciu. Durerile pot afecta orice regiune și pot fi resimțite peste tot.

Caracteristic analgezicele, antiinflamatoarele nesteroidiene și tratamentele fizice sunt ineficiente și pot agrava simptomele.

Pacienții au, de obicei, probleme de somn cu treziri frecvente. Tipic se trezesc obosiți dimineața. Dureri de cap inexplicabile, urinare frecventă și simptome abdominale apar des, iar încercarea de a investiga și a pune diagnostic nu duce la nici un rezultat.

Se asociază frecvent anxietate și depresie.

Durere:

Probleme abdominale:

Oboseala:

  • de obicei extremă, apărând la eforturi minime

Somnul:

  • neodihnitor
  • oboseală la trezire
  • concentrare dificilă și pierderi de memorie
  • proastă dispoziție, tendința de a plânge, iritabilitate

Ce poate constata medicul?

  • discordanță între simptome și semnele obiective
  • nu se pot diagnostica probleme neurologice
  • multiple locuri dureroase
  • durerile sunt simetrice

PUNCTELE SENSIBILE ÎN FIBROMIALGIE

Sursa: American College of Rheumatology

De ce trebuie să ne adresăm medicului?

Pentru că trebuie excluse afecţiuni cu simptome asemănătoare:

  • hipotiroidism
  • hiperparatiroidism
  • lupus eritematos sistemic
  • osteomalacie

De ce apare fibromialgia?

Cauzele fibromialgiei nu sunt deplin elucidate. Se consideră că afecțiunea apare prin interacțiunea factorilor sociologici, biologici și psihologici.

Infecțiile, traumatismele și au și ele un rol. Au risc mai mare de fibromialgie cei cu hepatita C, artrită reumatoidă, lupus eritematos sistemic.

Caracteristica comună a tuturor acestor afecțiuni este inflamația cronică.

Ce se poate spune cert?

1. Boala apare mai frecvent la cei cu afecțiuni mentale:anxietate, depresie, tulburare bipolară, anorexie, tulburare de panică, fobie socială, sindrom de stres posttraumatic, sindrom de oboseală cronică.

Neurotransmițătorii sunt substanțele chimice responsabile de transmiterea semnalelor electrice între neuroni. Cercetările au constatat scăderea nivelelor de serotonină, dopamină, norepinefrină, cortisol la cei cu durere cronică.

În fibromialgie scăderea serotoninei e specifică. Serotonina răspunde de dispoziția noastră psihică, controlul digestiei, apetitului și a somnului.

2. Percepția durerii la acești bolnavi este amplificată, adică durerea este resimțită mai puternic.

3. Genetica: frecvent există rude cu aceeași afecțiune, dar s-au constatat și defecte ale genelor responsabile de producerea dopaminei și a serotoninei.

Care este tratamentul pentru fibromialgie?

NU există un tratament care să vindece boala, dar fiecare dintre măsurile de mai jos poate aduce o îmbunătățire.

1. Nutriția

Principii generale:

  • Unii pacienți beneficiază de pe urma dietei PALEO focusată pe carne, nuci, semințe.
  • Dacă nu ești adepta/adeptul consumului de carne, se pot testa și regimurile VEGAN și VEGETARIAN.
  • Cel mai important este să faci observații asupra alimentelor care trebuie evitate și să te axezi pe consumul de produse cât mai ”curate”, adică minim procesate, iar carnea să fie din surse de animale/păsări crescute fără hormoni, antibiotice, etc.
  • Conservanții, îndulcitorii artificiali, concentrația crescută de SODIU pot agrava simptomatologia
  • Evită să consumi mai mult de 2 cafele pe zi; deși cafeaua aduce beneficii sănătății, în fibromialgie se asociază cu accentuarea durerii.
  • Evită PÂINEA, deoarece sunt unele dovezi științifice că fibromialgia se asociază cu sensibilitatea la gluten. Sensibilitatea la gluten nu este identică cu intoleranța la gluten (boala celiacă), dar fibromialgia și boala celiacă au totuși multe în comun: dureri articulare, tulburări intestinale de tipul sindromului de colon iritabil, dureri musculare.
  • Dieta FODMAP este studiată în ultimul timp pentru efectele ei benefice în afecţiunile intestinale și ar trebui luată în considerare și în acest caz.
  • Este foarte importantă HIDRATAREA corespunzătoare.

ATENȚIE!

Este deosebit de util un jurnal în care să notezi alimentele consumate, calitatea somnului, intensitatea durerii. Te va ajuta să găsești regimul personalizat.

2. Exerciții fizice

Universitatea Tehnică din Munchen a finalizat studii pe temă și a concluzionat că efectul exercițiilor fizice este de aceeași importanță ca și medicația.

Efectul exercițiilor fizice, în special cele în apă, este pozitiv :

  • energizează
  • îmbunătățesc somnul
  • diminuează stresul

3. Acupunctura

Are efecte benefice în fibromialgie: diminuează durerea, îmbunătățește somnul și crește senzația generală de bine. Efectul este temporar, dar este dovedit prin studii clinice.

4. Managementul stresului

Este important; tehnicile tip yoga, terapia comportamentală, psihoterapia condusă de un specialist contribuie la controlul durerii.

Vezi și ⇒ 

10 sfaturi pentru echilibru job-viață de familie. Ai 128 de ore libere

 

5. Medicația

Antidepresive triciclice, analgetice, musculorelaxante, anxiolitice, antipsihotice sau anticonvulsivante. Acestea sunt clasele de medicamente din care medicul specialist va alege ceea ce este potrivit.

6. Îmbunătățirea somnului

  • păstrarea aceleiași ore de trezire și culcare
  • evitarea somnului în cursul zilei
  • evitarea meselor copioase înainte de culcare
  • evitarea efortului fizic înainte de culcare

Surse: British Medical Journals; Annuar Internal Medicine; JAMA

Citeşte şi

Anxietatea. Când îngrijorarea normală depășește limitele

Ce este nevralgia occipitală? Cauze, diagnostic, tratament

Cum ştii care este cauza pentru durerea pelvină cronică?

Durerea. Cum interpretăm ceea ce simţim? Este grav?

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: