- Advertisement -

Fructe si legume proaspete: secrete de spălare și depozitare

Fructe si legume sau zarzavaturi proaspete – este sezonul lor și este bine să consumăm cât mai multe. Dar dacă facem piața o dată pe săptămână, fructele și legumele sau zarzavaturile cu frunze verzi trebuie depozitate corect. Altfel își pierd aspectul proaspăt și consistența. Chiar dacă rămân calitățile nutritive, aspectul nu ne mai îndeamnă să le consumăm.

Fructe si legume proaspete: cum le spălăm?

1. Spală fructele și legumele proaspete (cu excepția ciupercilor) în apă rece curgând, la robinet.
Pentru ciuperci folosește o cârpă moale cu care să îndepărtezi murdăria.
Pentru fructe si legume folosește o perie special destinată. Cu perii moi și mai lungi.

2. Spală zarzavaturile (cu frunze verzi) într-un bol încăpător. Lasă-le să plutească în apa rece câteva minute pentru a cădea murdăria, nisipul, pe fundul bolului.

3. Usucă salata și alte frunze verzi după ce le-ai spălat. Pune-le pe un prosop pentru câteva minute.

4. Freacă cu peria rădăcinoasele: cartofi dulci, morcovi etc. dacă vrei să le consumi cu coajă. Dacă nu, curăță coaja și spală-le ulterior.

5. Cu excepția frunzelor de salată sau a altor frunze verzi, celelalte fructe si legume se vor spăla doar când le consumi.

6. Căpșunile, zmeura se pot lăsa 5 min într-o soluție cu 1 parte oțet + 5 părți apă, pentru a se distruge eventualii spori

Fructe si legume proaspete: cum le păstrăm?

E necesar să respecți câteva principii generale dacă vrei să păstrezi fructele și legumele proaspete și crocante timp mai îndelungat.

1. Primul lucru obligatoriu de știut este că unele fructe și legume produc un gaz numit etilenă. Etilena stimulează procesul de coacere. Dar face și mai rapidă degradarea.
De aceea, trebuie să te asiguri că nu păstrezi legumele și fructele producătoare de etilenă lângă cele sensibile la etilenă.

Producătoare de etilenă

  • avocado
  • ceapa uscată, ceapa verde
  • fructe sâmburoase: caise, nectarine, piersici, prune
  • kiwi
  • mango
  • mere
  • pepene galben
  • papaya
  • pere
  • roșii
  • struguri

Sensibile la etilenă

  • afine
  • andive
  • ardei
  • brocoli
  • cartofi, cartofi dulci
  • castraveți
  • căpșuni
  • conopida
  • conopida
  • fasole verde
  • frunze verzi: salata, spanac, cimbru, pătrunjel, coriandru, mărar
  • morcovi
  • varză
  • vinete
  • sparanghel
  • usturoi
  • zmeura
  • verdețuri (vezi mai jos)

2. Ceea ce vei consuma în următoarele 24 de ore se poate spăla când vii de la piață.
Ceea ce vei consuma mai târziu este mai bine să nu speli. Cu excepția salatei și a celorlalte verdețuri (vezi mai jos)

3. Unele fructe se păstrează mai bine dacă nu le pui în frigider: banane, mango, papaya, ananas, rodii, sâmburoase (nectarine, piersici etc).

4. Păstrează rădăcinoasele (cartofi, morcovi, ghimbir ș.a.) la loc răcoros și întunecos

Bine de știut

Avocado

  • se poate păstra neacoperit în frigider, dacă este copt (este moale când apeși coaja cu degetul)
  • dacă este necopt, îl poți pune pe un raft în cămară
  • dacă vrei să accelerezi coacerea, pune-l într-o pungă de hârtie împreună cu un măr sau o banană
  • după ce s-a copt se poate transfera în frigider

Morcovi

  • îndepărtează frunzele
  • se pot păstra la loc răcoros și întunecos
  • se pot spăla și păstra în borcan, acoperiți cu apă, în frigider; astfel se mențin crocanți
  • nu uita să schimbi apa la 4-5 zile
  • la fel poți proceda și cu tulpinile de țelină

Salata, spanac și alte zarzavaturi cu frunze verzi

  • cel mai bine este să le spălăm corect imediat ce am venit cu ele din piață
  • se spală într-un bol cu apă rece în care se lasă câteva minute frunzele pentru a avea timp să cadă la fund mizeria
  • rupem micile rădăcini la valeriana și alte plante asemănătoare
  • se clătesc în apă rece curgând de la robinet
  • se scot pe un prosop de bucătărie și se lasă la uscat
  • se introduc în cutii de plastic, straturi de frunze separate cu prosoape de hârtie pentru a absorbi umezeala

Ciuperci

  • este bine să nu le speli decât atunci când le consumi pentru a evita excesul de umezeală
  • dacă se găsesc ambalate în cutii de plastic asigură-te că există câteva mici găuri prin care să intre aer și pune-le în frigider
  • dacă nu sunt ambalate, le poți păstra în frigider într-o pungă de hârtie deschisă la gură

Ceapa și cartofii

  • nu depozita ceapa lângă cartofi, morcovi sau alte rădăcinoase
  • ceapa produce etilenă și determină deteriorarea mai rapidă a celorlalte
  • ceapa verde ține mai mult dacă o păstrezi în apă ca și pe flori, la temperatura camerei

Castraveți, Conopidă, Brocoli

  • cel mai bine este să le învelești strâns într-un prosop sau în hârtie și să-i pui într-un recipient de plastic reutilizabil, cu un mic orificiu pentru aer
  • își vor păstra consistența crocantă timp mai îndelungat
fructe si legume
Foto: sweetsimplevegan.com

Roșii

  • păstrează-le în cămară sau în pivniță dacă nu sunt deteriorate pentru că își vor păstra aroma
  • pune în frigider doar roșiile deteriorate

Citrice

  • pune-le la frigider pentru că este încetinită degradarea lor
  • scoate-le din frigider cu ceva timp înainte de a le folosi pentru că sunt mai aromate la temperatura camerei

Pătrunjel, Busuioc, Mărar și alte ierburi proaspete

  • se păstrează bine ca și florile, în apă
  • așa se introduc în frigider

Nuci și semințe

  • este de preferat să iei semințe neprățite, netăiate, neprelucrate în niciun fel dacă vrei să le păstrezi timp mai îndelungat și să fie cât mai sănătoase
  • se păstrează bine în frigider în recipiente bine închise (borcane)

Idei de preparare

Dacă te-ai hotărât să mănânci mai multe fructe si legume proaspete, iată și câteva idei.

Cu frunzele verzi gata pregătite poți construi rapid o salată de roșii cu ceapă și dresing de ghimbir. Poate fi pregătită înainte și păstrată în caserole pentru a fi utilizată în timpul săptămânii. Dressingul de ghimbir îi aduce o aromă răcoritoare cu tentă de lămâie.
Sau tabbouleh, salata de pătrunjel care merge foarte bine servită la platouri cu legume gratinate sau cu humus.

Salata de sfeclă roșie cu varză, mere și nuci se potrivește bine și la friptură, fără să necesite și altă garnitură.

Semințele și nucile se pot folosi la rețetele de smoothie. Consumul ideal este de aproximativ 50 de semințe zilnic. Poți încerca semințe de dovleac, de floarea soarelui, chia, in măcinat. Dar și nuci, pecan, nuci braziliene.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Accesează cabinetul virtual

Dr. Corina Golovei, Medic Primar ATI: sfaturi tratament durere și infecții, COVID-19, riscuri anestezie, interpretare analize, etc.

Articole Similare

Rămâi conectat

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,075CititoriConectați-vă

Accesează cabinetul virtual

Dr. Corina Golovei, Medic Primar ATI: sfaturi tratament durere și infecții, COVID-19, riscuri anestezie, interpretare analize, etc.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente