DIABET: Hemoglobina glicata optimă ca să eviți complicațiile

Persoanele cu diabet tip 2 care au hemoglobina glicata sau hemoglobina glicozilata HbA1C între 6,8-7% au un risc mai mic de accident vascular cerebral sau infarct de miocard, spun ultimele cercetări în domeniu.

Se știa deja că diabetul de tip 2 crește riscul complicațiilor cardiovasculare cu 21%.

Acest risc este cu atât mai mare cu cât există mai mulți factori de risc asociați:

Studiul publicat în septembrie 2021 de către Universitatea de Medicină din Seoul a inclus 18 000 de adulți diabetici care aveau deja un accident vascular în antecedente.

Hemoglobina glicata a fost măsurată pe o perioadă de 12 săptămâni.

La începutul studiului majoritatea participanților aveau HbA1C 7,5%.

Observațiile făcute de specialiști au arătat că:

Persoanele cu hemoglobina glicata peste 7% au risc de infarct miocardic și de repetare a accidentului vascular cu 27% mai mare decât cele cu HbA1C sub 6,5%.

Aceste observații atrag atenția asupra importanței menținerii sub control a glicemiei dacă avem diabet. Și mai ales dacă s-a produs deja un accident vascular.

Cum menținem hemoglobina glicata la valoarea optimă?

Hemoglobina glicozilată nu măsoară direct nivelul glicemiei, dar ne indică un tablou al evoluției glicemiei pe o perioadă de 2-3 luni.

Dacă ținem glicemia sub control și HbA1C va avea valori bune.

La persoanele cu diabet tip 1 sau tip 2 se recomandă cel puțin o determinare pe an a nivelului de hemoglobină glicată.

Valorile HbA1C:

  • Normal: sub 6%
  • Prediabet: 6-6,4%
  • Diabet: 6,5% sau mai mult

Dieta și tratamentul antidiabetic sunt esențiale pentru menținerea glicemiei și HbA1C la valori bune.

Există și alte mici secrete dovedite științific a fi eficiente:

lista de cumpărături și planificarea meniului ne ajută mult să ne alimentăm corect

contabilizarea carbohidraților

Fiecare persoană reacționează diferit la cantitatea de carbohidrați. Este ușor să depășim limita dacă nu contabilizăm ceea ce mâncăm.

evitarea carbohidraților la masa de seară pentru a evita fenomenul down sau creșterea glicemiei la primele ore ale dimineții

mișcarea fizică, oricât de puțină, este mai bună decât nimic.

Sunt recomandate exerciții de rezistență de 2-3 ori pe săptămână: cu benzi elastice sau ridicare de greutăți.

Dar și exerciții aerobice: mers pe jos, bicicleta, hiking, grădinărit.

exercițiile fizice efectuate seara ajută la un mai bun control al glicemiei peste noapte

atenție la tratamentele cu corticosteroizi (inclusiv dexametazona) – pot crește foarte mult glicemia

dimensiunea porției de mâncare este la fel de importantă ca și alimentele pe care le alegem

Dacă devenim conștienți de consecințele posibile ale diabetului dezechilibrat atunci avem și motivația de a stabili un plan de alimentație și de viață. Dar, mai ales, de a-l urma a la long.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,874CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente