Cum stai cu inteligenta emotionala?

Inteligenta emotionala este abilitatea noastră de a percepe, controla și evalua propriile emoții. Dar tot de inteligența emoțională ține și capacitatea de a înțelege emoțiile altora și de a răspunde adecvat la ele.

Inteligenta emotionala este esențială în comunicarea dintre noi. Unii cercetători susțin că inteligența emoțională este chiar mai importantă decât coeficientul IQ al inteligenței generale pentru a reuși în viață.

Oricine poate deveni furios – este simplu. Dar să fii furios pe persoana potrivită, cu intensitatea potrivită, la momentul potrivit, pentru motivul potrivit și să ai dreptate – asta nu este simplu. Aristotel

Teoria inteligenței emoționale a fost introdusă în anii 1990 de John Mayer și Peter Salovey. Și apoi popularizată de psihologul Daniel Goleman.

Ce denumim emoții?

Psihologii denumesc emoții câteva cupluri de bază:

  • fericire – tristețe
  • furie – frică
  • încredere – dispreț
  • surpriză – anticipare

Pornind de la aceste cupluri de bază, emoțiile se pot nuanța și mai mult incluzând: entuziasm, jenă, rușine, mândrie, dispreț, satisfacție, amuzament.

Uneori ceea ce simțim este mai complex decât poate fi denumit. În plus, ceea ce înțeleg eu prin fericire este total diferit de ceea ce simți tu când ești fericit.

Inteligenta emotionala înseamnă să fii atent la ceea ce simți

O persoană inteligentă emoțional este conștientă de emoțiile sale, fie că sunt negative, fie pozitive. Este capabilă să identifice exact ceea ce simte și să denumească acea emoție.

Și nu doar că identifică și denumește emoția, starea de spirit, sentimentele, dar observă și efectele pe care le are emoția sa asupra celorlalți.

Ești furios, observă, numește acea emoție, dar urmărește și efectul furiei tale asupra celor din jur. Poate vei ști data viitoare să o ții în frâu.

Inteligența emoțională înseamnă să înțelegi ce simt alții

Goleman consideră că empatia, rezonanța noastră cu emoțiile celorlalți, este un element major al inteligenței emoționale.

Înteracționăm cu oamenii în multiple situații: în familie, la școală, la serviciu etc.

Dacă un coleg este nervos sau frustrat, înțelegând ceea ce simte vei ști cum să reacționezi atunci când intri în contact.

O persoană empatică este un sprijin pentru cei din jur, știe să-și moduleze emoțiile astfel încât să se potrivească cu ce simte celălalt.

Sensibilitatea față de semnalele emoționale pe care le trimit cei din jur te va ajuta să devii un prieten mai bun, un părinte mai bun, un lider.

Tipuri de personalitate sau Big 5: Unde te încadrezi?

Ești inteligent emoțional dacă poți să-ți controlezi emoțiile

O persoană inteligentă emoțional nu acționează pripit, nu este impulsivă. Gândește înainte de a acționa.

Are abilitatea de a reduce intensitatea emoției pe care o simte, atât în manifestarea exterioară, față de ceilalți, cât și ca percepție interioară.

Într-un cuvânt știe să se calmeze. Nu lasă emoțiile să-l controleze.

Abilitatea de auto-control se formează încă din copilărie. Tantrumurile copiilor mici reprezintă o incapacitate de control. Dar, cu odată cu dezvoltarea creierului, copilul învață să se descurce tot mai bine cu ceea ce simte și să-și controleze impulsurile.

Maturitate înseamnă să ai deja abilitatea de a interacționa cu răbdare și înțelepciune. Să anticipezi deznodământul acțiunii de a răspunde la furie cu furie.

Prima regulă a autocontrolului: lasă o pauză între ceea ce simți și acțiunea care urmează.

Ești inteligent emoțional dacă ești motivat

Motivat ești atunci când știi să-ți reglezi emoțiile și comportamentul așa încât să-ți atingi obiectivele.

Poate că nu te bucuri să schimbi ceva în felul în care trăiești, de exemplu, dar știi că dacă o faci ești mai aproape de scopul tău.

Stabilirea targetului pe care-l țintești este esențial pentru productivitate.

De ce avem nevoie de motivație pentru a acționa?

Inteligenta emotionala înseamnă că ai abilități sociale

Inteligența emoțională îți aduce și inteligența socială. Definiția inteligenței sociale este abilitatea cuiva de a se comporta înțelept în relațiile interumane.

Ai abilități sociale dacă intuiești exact ce să spui în contexte sociale diferite, știi să asculți ce spune celălalt. Dacă știi să conversezi ușor cu oricine.

Inteligența socială înseamnă să înțelegi că a te contrazice și a-ți demonstra dreptatea îi va declanșa celuilalt emoții pe care s-ar putea să nu le poată controla.

Cum dezvoltăm abilități sociale utile copiilor mai târziu?

Cum să exersezi inteligenta emotionala?

Inteligența emoțională se poate exersa în situații zilnice.

De exemplu:

  • fiind capabil să accepți critica și responsabilitatea pentru greșeli
  • fiind capabil să mergi mai departe după ce ai greșit
  • fiind capabil să împărtășești ceea ce simți cu cei din jur
  • fiind capabil să găsești o rezolvare a unei probleme care să fie în avantajul tuturor, măcar parțial
  • având empatie pentru cei din jur
  • având capacitatea de a asculta
  • având puterea să spui nu când simți că așa este
  • fiind capabil să nu-i judeci pe cei din jur

Oamenii care își controlează emoțiile și comportamentul sunt capabili să facă față la stres, să rezolve conflicte și să-și atingă scopurile.

Top 10 soft skills pe care să le dezvolți

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
19,987CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente