Intoleranta la lactoza: simptome, analize, tratament

Lactoza este un zahăr din componența laptelui și altor produse lactate. Intestinul nostru produce o enzimă numită lactază, special destinată să digere lactoza. Când cantitatea de enzimă este redusă apar probleme digestive după ce mâncăm produse lactate. Acest fenomen se numește intoleranta la lactoza.

Intoleranța la lactoză este diferită de alergia la lactoză sau alergia la lapte. În intoleranță poți continua să consumi produse lactate dacă rezolvi problema enzimei. În alergie, produsele lactate trebuie evitate.

Intoleranța la lactoza: Simptome

Simptomele intoleranței apar după ce consumi lapte sau produse lactate, la aproximativ 30 min până la 2 ore.

  • crampe abdominale
  • distensie abdominală și gaze în exces
  • balonare
  • diaree
  • durere abdominală

Simptomele intoleranței la lactoză pot apărea și în alte afecțiuni digestive. De aceea, este important să obții un diagnostic de la medic.

La copii, intoleranta la lactoza se poate manifesta atât la laptele mamei, cât și la formulele de lapte praf sau laptele de vacă.

7 remedii pentru durerea de burtă provocată de balonare

Intoleranta la lactoza sau alergie la lapte?

Simptomele sunt diferite dacă este alergie la lapte.

  • edeme la față, buze, limbă și gât
  • mâncărimi ale buzelor
  • urticarie
  • tuse și wheezing (respirație șuierătoare)

Alergie alimentară la copii: cum îți dai seama?

De ce apare intoleranta la lactoza?

Organismul nostru oprește producția de lactază (enzima care digeră lactoza) în jurul vârstei de 5 ani. De la această vârstă, nivelul lactazei începe să scadă.

Fără lactază, lactoza din laptele pe care îl consumăm rămâne nedigerată și neabsorbită din intestine.

Prezența lactozei nedigerate produce simptomele specifice, cum sunt crampele abdominale și diareea.

Genetica are un rol important. Părinții cu intoleranță la lactoză o pot transmite copiilor. Bebelușii vor avea nevoie de formule de lapte praf fără lactoză în acest caz.

Alteori, intoleranța la lactoză apare în cadrul altor afecțiuni. De exemplu, în boala Crohn sau în boala celiacă sunt afectate celulele intestinale care produc enzima (lactaza).

Intervențiile chirurgicale, gastroenteritele sunt alte situații după care poate apărea brusc intoleranța la lactoză.

Dureri abdominale: cauze și semne de alarmă

Ce alimente declanșează simptomele?

  • lapte
  • înghețată
  • brânză
  • iaurt
  • sosuri albe
  • feluri de mâncare cu brânzeturi
  • smântâna

10 surse de calciu în afară de lactate

De ce este bine ca medicul să confirme diagnosticul de intoleranta la lactoza?

Nu este bine să stabilim singuri că avem intoleranță la lactoză pentru simplul fapt că observăm simptomele. Aceleași semne și simptome pot apărea și în alte afecțiuni.

Excluderea laptelui și a produselor lactate din alimentație pentru a ne feri de crampe abdominale și diaree poate duce la deficit de calciu, vitamina D și proteine.

Medicul va putea confirma intoleranța prin câteva analize:

testul de toleranță la lactoză: măsoară nivelul glucozei din sânge după ce ai consumat lapte.
Dacă nu se digeră lactoza, glicemia nu va crește după consumul de lapte în măsura în care era de așteptat.

testul lactozei în scaun: măsoară cantitatea de lactoză nedigerată prezentă în scaun.

Cum alegem suplimentele cu calciu dacă sunt necesare?

Intoleranta la lactoza: Tratament

Tratamentul este o combinație între modificările de dietă, cu evitarea alimentelor cu lactoză, și consumul de suplimente cu lactază (enzima) atunci când totuși ai consumat lapte sau produse lactate.

Modificările de dietă

Nu este totdeauna necesar să excluzi complet produsele lactate.

Poți observa că simptomele apar când consumi iaurt, dar nu și când consumi înghețată, de exemplu. Auto-observarea este importantă pentru a nu elimina complet toate produsele lactate.

Excluderea produselor lactate și a laptelui poate crea deficite de nutrienți, calciul fiind cel mai important dintre ele.

Flora intestinală: cum ne influențează, cum o influențăm?

Suplimentele

Suplimente cu lactază, enzima care să digere lactoza, pot fi luate înainte de a consuma lapte sau produse lactate.

Probioticele sunt de asemenea suplimente cu bacterii bune care vin să se adauge propriilor noastre bacterii intestinale. Uneori sunt utile.

Alimentele fermentate cum sunt varza murată sau chefirul aduc probiotice naturale.

Prebioticele sunt alimente care favorizează dezvoltarea și menținerea bacteriilor intestinale bune care alcătuiesc flora intestinală. Usturoiul, ceapa, sparanghelul sunt alimente care hrănesc bacteriile intestinale bune.

Probiotice naturale vs prebiotice

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat/ă

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
20,930CititoriConectați-vă
- Advertisement -

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente