Anunțuri publicitare
iul. 02, 2018 Servus Expert Durerea, Sănătate 2 comentarii

19 metode să ții migrena sub control

Migrena este o durere puternică, pulsatilă, de obicei pe o singură jumătate de cap. Este adesea acompaniată de greață, vomă și extremă sensibilitate la lumină și sunete. Atacurile de migrenă pot provoca durere semnificativă pentru ore sau zile. Pot fi atât de severe încât să ne afecteze viața de zi cu zi. Cele 19 metode să ții migrena sub control iau în considerare factorii declanșatori și medicația existentă.

migrena feroce

1. Stabilirea diagnosticului corect

Suferi de migrenă sau de alt tip de durere de cap? Trebuie să ai un diagnostic corect pus de medic.

Migrena nu este o situație medicală gravă. Foarte rar poate fi semnul unei tumori craniene.

Cand să ne alarmăm? Dacă atacul de durere apare brusc, fără un istoric personal de dureri de cap, și asociind tulburări neurologice: amețeală, confuzie, afectarea vorbirii, apatie.

2. Învață care sunt semnele care anuntă migrena și ia măsuri:

  • aura
  • oboseala
  • greața
  • amețeala

Este bine să bei apă destulă, să te retragi într-o cameră răcoroasă și întunecoasă. Se poate încerca masarea punctelor specifice prin presopunctură.

presopunctura

3. Evită zgomotele și lumina puternică

Zgomotele puternice și lumina intermitentă sunt recunoscute ca declanșatoare ale migrenei.

Evitați-le ca să puteți ține migrena sub control:

  • condusul noaptea
  • vizionarea de filme
  • atmosfera de club
  • ecranele de TV sau computer

4. Identifică ce factor îți declansează migrena

Este util să notezi într-un jurnal frecvența migrenei și simptomele care o însoțesc. Asta va ajuta și medicul în stabilirea diagnosticului, dar te va ajuta și pe tine să eviți factorii declanșatori și, astfel, să poți ține migrena sub control:

  • stresul, anxietatea
  • modificările de somn
  • oboseala extremă
  • anumite alimente sau băuturi
  • menstruația
  • prea multă cafea sau întreruperea ei
  • eliminarea unei mese
  • efortul fizic
  • fumatul
  • anumite mirosuri
  • lumina intermitentă

5. Ai grijă când elimini o masă

Glicemia scăzută poate fi un factor declanșator al migrenei.

Eliminarea din program a uneia dintre mese, înfometarea, poate provoca scăderea glicemiei.

6. Pot fi utile, uneori, uleiurile esențiale

Lavanda, ulei de ardei iute, ulei de busuioc însoțite de masajul scalpului ar putea ajuta în contextul în care evităm factorii declanșatori și căutăm să ne păstrăm calmul – susține dr.Jennifer Kriegler – neurolog la Neurological Institute Ohio.

7. Analizează ce efect are cafeaua

La unele persoane migrena este declanșată de consumul de cafea, la altele de întrerupere.

8. Hidratează-te ca să ții migrena sub control!

Odată apărută durerea, dacă este însoțită de greață va fi mai greu să te hidratezi.

Hidratează-te preventiv încă de la semnele care anunță migrena.

9. Evită alimentele care ar putea declanșa durerea de cap

  • alimentele care conțin tiramina: brânză maturată, pește afumat
  • alcoolul, în special vinul rosu
  • cafeina (cafea, ceai, ciocolată, cola)
  • alimente care conțin nitrați
  • alege alimente bogate în magneziu și omega-3.

10. Creează o tactică de evitare a stresului

  • yoga
  • meditație
  • Tai Chi
  • masaj
  • întrerupe lumina și relaxează-te în întuneric
  • încearcă terapia cu comprese reci/fierbinți pe gât și frunte care ajută la relaxarea musculară
  • stabilește ore regulate de somn (aceleași ore de trezire și culcare)
  • nu-ți lua materiale de citit sau nu urmări TV în dormitor
  • învață să-ți faci un bun time management: atenție la pauze, la atitudine, la perioadele de relaxare

11. Exerciții fizice efectuate regulat

  • mersul pe jos, înotul și ciclismul sunt opțiuni bune
  • este important să faci mișcare, dar cu intensitate moderată
  • exercițiile fizice foarte intense pot declanșa migrena

12. Ai grijă la greutate

Obezitatea este asociată mai frecvent cu migrena. Colaborează cu un nutriționist dacă nu te poți atașa singur de o dietă și un program strict.

Vezi și ⇒ Dieta mediteraneană în diabet și boli de inimă. Pasul 1 – De ce să o practicăm?

13. Discută cu medicul dacă iei pilule contraceptive

Fluctuațiile hormonale pot declanșa migrena. Ar fi bine să încerci alte metode contraceptive.

14. Acupunctura

Este un tip de tratament care aparține vechii practici medicale chineze.

Migrena este adesea rezultatul stresului și al tensiunii musculare. Acupunctura poate ajuta la diminuarea durerii, dar și la scăderea frecvenței de apariție a atacurilor dureroase.

Popularitatea acupuncturii a crescut în ultimii ani în ceea ce privește controlul durerii.

15. Medicamentele

Cel mai frecvent se folosesc antiinflamatoarele nesteroidiene (aspirina, ibuprofen, naproxen și altele) ,dar și acetaminofen (paracetamol) pentru dureri ușoare sau opioide pentru durerile severe. Există, de asemenea, triptanii (sumatriptan, etc.) și medicația preventivă. Medicul  neurolog sau medicul de familie vă pot oferi sfaturi competente în alegerea medicației deoarece trebuie ținut cont și de celelalte afecțiuni pe care le aveți.

 16. Ai grijă la somn

Un program ordonat de somn este indicat în prevenție.

Încearcă să-ți creezi o igienă a somnului ca să poți ține migrena sub control:

  • stinge lumina
  • zona de dormit să fie izolată de cea în care lucrezi sau studiezi
  • pastrează ordine
  • îndepartează ecranele TV
  • să ai un număr suficient de ore de somn
  • să păstrezi aceleași ore de culcare și trezire

18. Ce plante sunt bune pentru migrenă?

Cele mai populare plante recomandate pentru tratamentul migrenei sunt: gingko biloba, valeriană, ghimbir, brusture (Petasidis Hybridus, Patasidis Folium, Petasidis Rhizoma).

Ghimbirul are efecte bine documentate ca antiinflamator, antiviral, antifungic și antibacterian. Un studiu din 2014 publicat în Journal of Phytotherapy Research arată că ghimbirul are efecte comparabile cu sumatriptanul, unul din medicamentele prescrise în mod obișnuit pentru migrenă.

Brusturele (Petasidis Hybridus, Patasidis Folium, Petasidis Rhizoma) a atras recent atenția ca primă linie de apărare împotriva migrenei. În 2012, American Academy of Neorologists (AAN) a clasificat această plantă ca tratament preventiv pentru migrene. Brusturele este „singurul supliment care s-a dovedit eficient în prevenția migrenei” potrivit jurnalului Neurology Now. Pentru un efect maxim se recomandă doze de cel puțin 75mg x 2 ori/zi. Medicația este eficientă dacă tabletele sunt consumate timp de minim 16 săptămâni. Mai multe studii care evaluează eficiența acestei plante (International Journal of Clinical Pharmacology and Therapeutics si Neurology) afirmă reducerea cu 60-70% a atacurilor de migrenă.

19. Ia în considerare și procedurile interventionale de terapia durerii pentru a putea ține migrena sub control

> Blocurile de nervi

Fac parte din tehnicile intervenționale de terapia durerii. Pacienții cu durere severă și cronică pot lua în considerare acest tip de tratament. Sunt mai multe tipuri de blocuri de nervi eficiente în tratamentul migrenei, incluzând blocurile de nervi occipitali sau de ganglioni sfenopalatini. Specialistul în terapia durerii (medic anestezist) va putea explica riscurile și beneficiile unui asemenea tratament.

> Neuromodularea

Aceasta tehnică este mai invazivă decât blocurile de nervi dar poate aduce o ameliorare mai de durată.

Electrozii implantați sub piele vor altera transmiterea nervoasă prin nervii care cauzează durerea.

> Injecțiile cu Botox

În 2010, Food and Drug Administration a aprobat utilizarea injecțiilor cu Botox pentru tratamentul migrenei cronice. Ținta injectării sunt receptorii pentru durere. Injectarea se face la nivelul scalpului și a gâtului de către un specialist. Deși intervenția este puțin dureroasă, ea are câteva efecte secundare, ca, de exemplu, o ușoară afectare temporară a vederii și a vorbirii.

> Stimularea transcraniană

Este o metodă de neuromodulare neinvazivă. Niște electrozi sunt aplicați pe scalp și impulsurile electrice sunt transmise către nervii țintă (TENS – Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation).

Citește și 

Ce este migrena și cum o putem preveni? 

Cum știu ce durere am? Durere acută sau durere cronică?

Dr. Corina Golovei
Dr. Corina Golovei, medic primar anestezie-terapie intensiva, este expertul nostru in probleme de sanatate.

Rolul articolelor este educational. Ele nu pot inlocui o consultatie medicala.

Dr. Corina Golovei Dr. Corina Golovei îți răspunde
Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: