Anunțuri publicitare
aug. 12, 2018 Servus Expert Alegerea profesiei, Brand personal, Cariere Niciun comentariu

Primul job după ce termini facultatea. 5 pași spre viitor

Felicitări! Ai terminat facultatea, ai scăpat de teme și examene, este timpul pentru a căuta un job. Aplicarea pentru primul job este un proces, nu este ceva haotic și fără reguli. Aceasta înseamnă că poți să o faci cu succes.

Ceea ce trebuie înțeles de la început este că prezinți propriul brand și contează fiecare amănunt: să privești omul în ochi la interviu, să zâmbești, să stai drept, să vorbești clar și sigur pe tine.

Dar ca să ai succes la interviu și să obții primul job, sunt câteva etape premergătoare ce nu trebuie neglijate.

Pasul 1: Stabilește ceea ce vrei să faci la primul job

Stai linistit! Nu trebuie să răspunzi la întrebarea: Ce vrei să faci cu viața ta? Este doar primul job. Nu trebuie să-ți decizi viața chiar acum.

Dacă nu ai nici o idee de unde să începi, ia în considerare  materiile favorite, discuțiile cu colegii, activitățile în care ai fost implicat până acum, orice care ți-a provocat entuziasm din ceea ce ai facut în ultimii ani.

Poți să-ți identifici interesele răspunzând la următoarele întrebări:

  • Ce aș putea face să ajut alți oameni?
  • Cum arată ziua mea ideală?
  • Ce găsesc intolerabil, greu de acceptat?

Sau, dacă nu ai făcut-o până acum, efectuează „Satuday Morning Test”: imaginează-ți că te trezești sâmbătă dimineața și nu ai nici un program, nici o întâlnire, nici o temă de finalizat. Ce alegi să faci în această zi? Răspunsul identifică, de obicei, interesele reale pe care le ai.

Pasul 2: Optimizează prezența ta online

În orice domeniu vei alege, managerii vor căuta pe Google profilul tău și nu vei dori să nu găsească nimic.

  • construiește-ți profilul Linkedin subliniind realizările, abilitătile, competențele pentru care ai certificare și interesele
  • rămâi activ online încercând să construiești o rețea de conexiuni; caută grupurile care îți convin; postează despre preocupările tale
  • gândește-te și la un website personal, blog sau portofoliu; este un mod creativ de a expune ceea ce lucrezi, ce preocupări de timp liber ai; de multe ori companiile solicită aceste răspunsuri la aplicare, iar site-ul ar putea vorbi în locul tău.

Pasul 3: Găsește anunțul de job care să-ți convină

Sunt câteva aplicații bune cu oferte pentru primul job unde poți da o căutare în funcție de regiunea în care dorești să lucrezi, dar și în funcție de domeniu: de exemplu, glassdoor.com și indeed.com. Fiind aplicații de telefon ești permanent la curent.

Nu uita de ejobs.robestjobs.eu și europa.eu.

Foarte important: Linkedin are o secțiune cu oferte de job.

Dar cel mai important, daca țintești o anumită firmă, pe website-ul acesteia este în mod sigur un buton de Career. Acolo afli dacă sunt poziții deschise și ce abilități se cer.

Firmele mari desfășoară campanii de depunere a aplicațiilor cam o dată pe an. Asa face, de exemplu, Google care deschide în octombrie sezonul aplicațiilor pentru aproximativ o lună.

Fii atent la cerințele jobului. De exemplu, dacă se cere să cunoști Python, iar tu nici nu ai auzit ce este ori renunți ori te înscrii la un curs online înainte de aplicare.

Pasul 4 : Construiește optim un CV

Este bine să începi cu adunarea tuturor datelor necesare pentru CV: experiența de voluntariat, internship, orice experiență relevantă din cursul școlii sau certificări ale diferitelor aptitudini.

Ce principii trebuie să ai în vedere la completarea unui CV?

1. aranjează informațiile în mod profesionist; de obicei se folosește un template standard cum este EUROPASS

2. dacă nu ai un internship efectuat până în momentul aplicării, atunci Educația trebuie să fie prima specificată și calificativele de pe parcurs sau de la final

3. este bine să numești, dacă există, titlul cursului care are legătură directă cu poziția pentru care aplici

4. ”Relevant Experience” ar trebui să sune: Marketing Experience, Business Development Experience, Editorial Experience, etc.

5. activități extracuriculare: specifică aici din activitatea ta de student:

  • numele organizației din care ai făcut parte
  • rolul pe care l-ai îndeplinit
  • întâlniri în care ai fost implicat
  • lucrurile cele mai importante din activitatea desfășurată

Mesajul acestei rubrici trebuie să fie că, așa cum ai luat în serios activitatea organizației, tot așa te vei comporta și la job.

Este totodată o rubrică bună de a scoate în evidență soft skills: calități pentru leadership, time management, lucru în echipă, etc.

6. la rubrica Skills, în schimb, te vei focusa pe hard-skills: Photoshop, SEO, Phyton, etc.

Editarea

  • fii atent la gramatică și punctuație!
  • fii atent la cuvintele cheie

Oricât ți s-ar părea de absurd, companiile care trebuie să verifice un număr foarte mare de aplicații, să știi că folosesc Applicant Tracking System (ATS). Adică, în locul unei persoane care ar face o triere a aplicațiilor, ATS scanează și face un clasament.

De aceea, în funcție de jobul pentru care aplici, este bine să folosești anumite cuvinte-cheie în CV.

ATS caută cuvinte-cheie (este un proces similar cu SEO). Este bine să anticipezi cât mai corect, după descrierea jobului, care vor fi cuvintele cheie. De exemplu, dacă se dorește angajarea unui manager de hotel-restaurant, cuvintele cheie vor fi: ”restaurant manager”, ”hotel-restaurant”, ”hospitality”.

Ca și Cover Letter, CV-ul trebuie personalizat în funcție de jobul pentru care aplici, chiar dacă trebuie să respecți anumite rubrici.

Pasul 5: Scrisoarea de intenție sau Cover Letter

Scrisoarea de intenție este șansa ta să detaliezi experiența pe care doar ai enumerat-o în CV.

În funcție de jobul pentru care aplici, vei vrea să scoți în evidență altceva. De aceea, este important să analizezi descrierea jobului și să personalizezi scrisoarea de intenție.

Cea mai mare greșeală pe care o fac cei care aplică pentru primul job este că scriu prea mult și nu spun nimic. Încearcă să nu folosești expresii de tipul: ”Aș fi onorat să lucrez pentru compania…” sau ”Sunt foarte bine calificat pentru…”. Vor face să sune totul a limbaj de lemn.

Mai degrabă încearcă să spui de ce ai fi onorat să faci parte din echipă și cum ești calificat pentru job.

Verifică totul din punct de vedere gramatical și al punctuației! Face o impresie foarte proastă dacă ai scăpări din acest punct de vedere.

Concluzie

Citind acest articol, te vei întreba cum vei putea să parcurgi etapele acestea pentru fiecare aplicare.

Da, consumă timp. Dar practica te va face să le parcurgi tot mai ușor.

Consilierii în carieră ne spun că sunt necesare 10-20 de ore pe săptămână dedicate acestei activități dacă vrei să ai oferte cât mai multe și cât mai bune.

Și dacă ai nereușite, nu înseamnă să te lași păgubaș în urmărirea etapelor cu conștiinciozitate.

Fii perseverent, pentru că în final vei obține poziția dorită!

Citește și

Interviul pentru job. 3 întrebări incomode

Cum sa ai un interviu de succes pentru job? 4 intrebari dificile

Cum sa ai succes la un interviu pentru job? 3 recomandari

Anunțuri publicitare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: