Prima pagină » Lifestyle » PROBIOTICE NATURALE vs PREBIOTICE – Care este diferența?

PROBIOTICE NATURALE vs PREBIOTICE – Care este diferența?

Probiotice naturale – Prebiotice – Diferenta probiotice si prebiotice – Surse naturale de probiotice si prebiotice – Rolul probioticelor si al prebioticelor

Prebiotice sunt un tip de fibre alimentare pe care sistemul nostru digestiv nu le poate digera. Ele servesc ca hrană pentru probiotice. Probiotice sunt bacterii și ciuperci, microorganisme care vin să se adauge florei intestinale normale. Dar de ce este important să știm despre ele?

Mucoasa intestinală, ca oricare dintre barierele organismului, este populată cu microorganisme, în mare parte bacterii.
Aceste microorganisme, aproape 1000 de specii diferite, formează un microecosistem numit microbiom. Deși nu vedem acest microbiom, el joacă un rol deosebit de important pentru sănătatea noastră. Ne poate influența chiar și starea psihică și comportamentul.

Cu cât menținem mai echilibrat acest microecosistem, cu atât suntem mai sănătoși.

Principalele roluri ale florei intestinale:
digestia alimentelor
comunicarea cu sistemul imunitar
diminuarea inflamației

Sunt 2 modalități prin care putem influența microbiomul:
hrana pe care i-o dăm (prebiotice)
adaosul de alte microorganisme care să se alăture celor existente (probiotice)

Flora intestinală – De unde știm dacă funcționează corect?

Specialiștii spun că dacă suntem sănătoși și consumăm 25-30 g fibre alimentare/ zi putem fi siguri că avem un microbiom competent. Nu avem nevoie să consumăm suplimente cu prebiotice sau probiotice.

Disbioza este situația în care flora intestinală este afectată negativ. Poate apărea la consum de medicamente, în anumite boli cronice sau în alte situații.

Alimentele care aduc prebiotice și probiotice sunt recomandarea medicilor. Dar deoarece oamenii iubesc suplimentele alimentare și speră să obțină cu ele mai rapid efectul scontat, specialiștii ne informează că:

probioticele sunt bacterii; unele s-ar putea să nu supraviețuiască pe raftul magazinului până ce ajung în sistemul nostru digestiv; nu putem verifica acest lucru
probioticele sub formă de spori au șanse mai mari să supraviețuiască și să ajungă să-și facă efectele digestive; deci trebuie să verificăm ceea ce cumpărăm
dieta bogată în fructe, vegetale, legume, cereale integrale, alimente fermentate aduce suficiente probiotice și prebiotice; nu sunt necesare suplimente alimentare
-totuși, riscurile consumului de asemenea suplimente sunt minime dacă nu avem un sistem imunitar afectat; deci consumul de suplimente nu va face mare rău, chiar dacă nu aduce beneficiile pe care le așteptăm

Prebiotice

Prebioticele
nu sunt digerate în intestinul subțire
vin în contact direct cu flora intestinală normală
stimulează creșterea și activitatea bacteriilor bune din intestin
multe din efectele benefice se datorează procesului de fermentație
sunt în studiu și alte efecte benefice: îmbunătățirea absorbției Calciului, stimularea imunității, scăderea riscului de alergii.

Alimente care conțin prebiotice:

fenicul
sparanghel
usturoi
anghinare
nuci: caju, fistic și altele
ceapă
grâu

Probiotice naturale

Probioticele sunt bacterii și ciuperci vii utile florei tractului intestinal. Este stimulată creșterea și menținerea rolurilor pozitive pe care le are flora intestinală.

Probioticele se găsesc în iaurturi (în special cele îmbogățite cu microorganisme: Bifidobacterium, Lactobacillus, Saccharomyces boulardii), alimente fermentate și suplimente alimentare.

Deși producătorii de suplimente cu probiotice afirmă multe beneficii ale acestora, nu toate efectele sunt susținute de dovezi științifice. Sunt necesare încă studii clinice pe această temă.

S-a studiat eficiența probioticelor pentru:
diareea asociată tratamentului cu antibiotice
dermatita atopică
candida
gingivita
boli inflamatorii intestinale
sindrom de colon iritabil
intoleranța la lactoză
infecții virale acute la copii

Copii se nasc fără nicio bacterie intestinală. Flora lor intestinală se formează mai rapid la cei care se nasc pe cale vaginală și cei alăptați la sân. Laptele matern conține probiotice. Dar, actualmente, și multe din formulele de lapte praf sunt îmbogățite cu probiotice și aduc aceleași beneficii.

Cu excepția copiilor cu diaree acută, în rest nu există încă nicio dovadă a beneficiului administrării regulate de probiotice la copii.

Alimente care aduc probiotice naturale:

iaurt
brânza fermentată tip cedar, mozarella, gouda
kefir
unt din lapte preparat tradițional
varza murată
măsline conservate în saramură
miso – aliment traditional japonez, obtinut prin fermentarea unei selectii de boabe de soia, orez, orz si grau, impreuna, pentru a crea o pasta groasa si texturata
ceaiul de Kombucha

Orice persoană cu probleme ale sistemului imunitar, sarcină sau care urmează diete speciale, trebuie să se sfătuiască cu medicul înainte de a consuma suplimente cu probiotice.

Surse:
– Alimentary Pharmacology & Therapeutics Clinical trial: the effects of a trans-galactooligosaccharide prebiotic on faecal microbiota and symptoms in irritable bowel syndrome, 2009
– Microbial Biology in Health and Disease Manipulating the gut microbiota to maintain health and treat disease, 2015

 

Newsletter

Servus Expert oferă un rezumat gratuit săptămânal, pentru fiecare categorie, al celor mai interesante articole despre sănătate, artă, știință, cultură și alte aspecte care ne ajută să construim o viață sănătoasă și plină de sens. Primește-l și tu:

* obligatoriu