- Advertisement -

SEMINTE DE DOVLEAC: Beneficii, Vitamine, Minerale

Încă din Antichitate se foloseau seminte de dovleac ca remediu pentru parazitoze intestinale, hipertensiune, litiaza renală sau infecții urinare. Cercetările moderne au confirmat că semințele de dovleac sunt bogate în nutrienți: proteine, grăsimi mononesaturate și polinesaturate, fibre. Dar și vitamine și minerale.
Combinația acestor nutrienți are un important efect antioxidant și antiinflamator.

Seminte de dovleac: Valoare nutritivă

O porție de 30g semințe de dovleac conține:

Calorii: 126
Proteine: 5,3g
Grăsimi: 5,5g
Carbohidrați: 15,2g
Zahar: 0
Fibre: 5,2g
Sodiu: 5mg

Bine de știut

Fibrele fac parte tot din carbohidrați. Deci din 15,2g carbohidrați, numai 10g vom adăuga atunci când contabilizăm carbohidrații.

Semințele prăjite câștigă grăsimi în procesul de prăjire:
– dacă prăjim 30g semințe într-o lingură de unt aducem: 102 calorii, 12g grăsimi, din care 7g sunt grăsimi saturate.
– dacă prățim 30g semințe într-o lingură de ulei de măsline aducem: 119 calorii, 14g grăsimi, din care doar 1,9g sunt grăsimi saturate.

Seminte de dovleac: Excelent aport de minerale esențiale

Semințele de dovleac au un aport semnificativ de magneziu și zinc. Dar și mangan, potasiu, cupru și fier.

Dintre vitamine, este de reținut aportul de vitamina K (18% din necesarul zilnic).
Conțin și beta-caroten pe care organismul îl transformă în vitamina A.
Dar și folat și unele vitamine B.

Seminte de dovleac: Beneficii

Scăderea LDL-colesterol
Semințele de dovleac sunt o sursă excelentă de grăsimi mononesaturate și polinesaturate, pe lângă ceilalți nutrienți.
Grăsimile alimentare nu sunt toate de evitat. Grăsimile mono- și polinesaturate sunt considerate grăsimi bune. Chiar dacă aduc calorii, ele participă la scăderea LDL-colesterol.

Dezvoltarea și repararea celulelor
Aportul de proteine participă la repararațiile celulare și la formarea de noi celule.
Între 30-50 ani, necesarul de proteine este de 150-180g pe zi.
Semințele de dovleac aduc aproximativ 5g proteine/ 28g semințe.
Adăugând 1 lingură de seminte de dovleac la un pahar de smoothie, aducem și aport de proteine.

Combaterea insomniei
Semințele de dovleac sunt o sursă naturală de triptofan, un aminoacid care stimulează somnul.

Reducerea simptomelor provocate de prostată
Adenomul de prostată este o problemă care apare frecvent la bărbați, pe măsură ce înaintează în vârstă.
Simptomul cel mai supărător este senzația frecventă de a urina noaptea sau nicturia.

Un studiu din 2019 a urmărit evoluția acestui simptom după consumul regulat de extract din seminte de dovleac, o dată pe zi timp de 12 săptămâni.
Simptomele s-au redus în proporție de 30%.
Chiar dacă se utilizează semințe de dovleac ca atare și nu suplimente alimentare utilizate în studiu, efectul este benefic.

seminte de dovleac

Funcționarea optimă a sistemului imunitar
Nu se poate obține doar consumând semințe de dovleac. Dar este o măsură utilă, deoarece aportul de zinc este substanțial.
Se știe că zincul este un mineral pe care organismul nostru nu-l stochează. Nu putem face provizii de zinc.
Pe de altă parte, deficitul de zinc poate influența negativ capacitatea de apărare față de infecții. Are efect antioxidant și antiinflamator.
O porție de semințe de dovleac (100g) aduce 6,6mg de zinc. Adică aproape jumătate din necesarul zilnic.
ar 30g semințe (85 bucăți) aduc 20% din aportul necesar de zinc.

Control mai bun al glicemiei
Studii științifice preliminare au concluzionat că semințele de dovleac ar putea ajuta la un control mai bun al glicemiei la persoanele cu diabet.
Efect hipoglicemiant pare să aibă și pulpa dovleacului sau uleiul extras din semințe de dovleac.

Efect antioxidant și antiinflamator
Semințele de dovleac sunt bogate în antioxidanți care ne protejează de afecțiunile însoțite de inflamație.

Prevenirea cancerului
Studii de laborator momentan au observat efectul de încetinire a creșterii tumorilor în cancerul de sân și cancerul de prostată.
Observația necesită confirmare.

Menținerea tensiunii arteriale
Datorită conținutului ridicat de magneziu, semințele de dovleac participă la reglarea tensiunii arteriale.

Cum poți crește aportul de semințe?

Diferitele tipuri de semințe și nuci sunt o componentă de bază a dietei mediteraneene. Acest tip de dietă bazată pe consumul de fructe și legume proaspete, dar fără să excludă complet carnea, este considerat cel mai sănătos mod de alimentație.

Putem adăuga semințele de dovleac la diferite salate. Sunt o sursă bună de proteine de natură vegetală. Important pentru vegani sau vegetarieni.

Porția de cereale de dimineață sau diversele variante de smoothie pot fi îmbogățite cu o lingură de semințe.
Pâinea cu semințe preparată în casă poate fi o ocazie pentru a consuma și semițe de dovleac.

Și humusul (pasta de năut) poate fi îmbogățită cu 1-2 linguri de seminte de dovleac atunci când mixăm celelalte ingrediente.
Dar și pasta de avocado poate fi îmbogățită astfel.

Atenție când cumpărăm semințe prăjite și sărate. Adaosul de sare este, de obicei, excesiv la asemenea produse. Se reduce astfel valoarea nutritivă.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Accesează cabinetul virtual

Dr. Corina Golovei, Medic Primar ATI: sfaturi tratament durere și infecții, COVID-19, riscuri anestezie, interpretare analize, etc.

Articole Similare

Rămâi conectat

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,075CititoriConectați-vă

Accesează cabinetul virtual

Dr. Corina Golovei, Medic Primar ATI: sfaturi tratament durere și infecții, COVID-19, riscuri anestezie, interpretare analize, etc.

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente