- Advertisement -

Sindrom BURNOUT: de ce mă simt epuizat?

Sindrom burnout este senzația de epuizare fizică și psihică.
Se traduce prin reducerea productivității la locul de muncă. Ne scade eficiența la serviciu și acasă.
Sindromul burnout suprimă activitatea sistemului nervos. Ne face incapabil să lucrăm eficient, să dormim bine, să ne bucurăm de viață.
Vestea bună este că putem preveni sindromul de burnout.

Ce este sindrom burnout?

Burnout este reacția la stresul prelungit de la serviciu și are 3 caracteristici principale:
epuizarea
senzația că ți-ai pierdut abilitățile profesionale
convingerea că ești folosit și neapreciat

Poți să-ți dai seama că suferi de burnout când te simți epuizat. Urăști să te trezești dimineața și să pleci la serviciu. Te simți din ce în ce mai puțin capabil să faci față la sarcinile de la job.

Termenul a fost folosit prima oară în 1974 în cartea lui Herbert Freudenberger. ”Burnout: Prețul mare al succesului” (”Burnout: The High Cost of High Achievement”). Autorul a identificat burnout cu pierderea motivației pentru o anumită cauză.

Burnout apare cel mai frecvent în profesiile care au contact cu publicul, în educație și sănătate.
Adică în profesiile în care frecvent trebuie să pui interesul celorlalți mai presus de interesul tău.

Stresul care generează burnout poate fi accentuat și de stilul tău de viață.
Tipul de personalitate are și el un rol important. Perfecționiștii și pesimiștii sunt mai frecvent expuși riscului de epuizare.

Care sunt semnele de sindrom burnout?

simți că jobul tău este obositor și incredibil de stresant
Te simți frustrat, ești nemulțumit de condițiile de la serviciu.
Ești distanțat emoțional de cei cu care interacționezi
simptome fizice
Pot apărea frecvent dureri de cap, dureri de stomac sau probleme intestinale
epuizare emoțională
Te simți mereu obosit și incapabil să duci sarcinile până la capăt
te concentrezi greu
Nu îți mai place ce faci și te simți copleșit. Ești lipsit de creativitate și îndeplinești sarcinile ca un robot zi de zi

Unele din semnele de sindrom burnout sunt similare depresiei. Depresivii își pierd frecvent interesul față de orice tip de activitate. Se simt lipsiți de speranță și experimentează chiar simptome fizice.

Sindromul burnout poate evolua până la depresie dacă nu iei măsuri la timp.

De ce ajungi epuizat de un job care îți plăcea?

La serviciu, activitatea noastră nu depinde doar de ceea ce știm să facem. Ci și de condițiile care ni se creează pentru a lucra.
Frecvent angajatorul are un rol în apariția stresului la locul de muncă.

Studiile arată că factorii care țin de angajator și care pot genera burnout sunt:
presiunea timpului
Persoanele care simt constant că au suficient timp pentru a-și îndeplini sarcinile de la job, au cu 70% șanse mai mici de burnout.
lipsa de comunicare și de suport oferit de manager
Angajații care se simt sprijiniți în activitatea lor au cu 70% șanse mai mici de burnout


∎ lipsa unor sarcini clare
Atunci când nu știi clar ceea ce ți se cere este simplu să apară stresul. Targetul tău este în mișcare, mereu altul.
Apariția epuizării este mult mai probabilă în aceste condiții
supraîncărcarea
Dacă nimeni nu observă că ți s-au pus pe umeri prea multe probleme de rezolvat, iar tu nu obiectezi, drumul spre burnout este deschis
tratamentul preferențial al angajatorului
De multe ori în viață observăm favoritismul. Dar când depunem constant efort să fim performanți, iar avantajele revin totdeauna altcuiva, stresul se dublează.

Poate apărea sindrom burnout și atunci când ești mamă full-time

Când ești mamă full time, adică stai acasă și ai grijă de copii, seviciul nu e cauza epuizării. Dar există riscul de sindrom burnout.

Statul acasă are avantaje: șansa de a fi acolo oricând copilul tău are nevoie fără să trebuiască să faci echilibristică între casă și serviciu.
Dar are și dezavantaje: te poți simți prinsă în capcană.

Poți evita epuizarea respectând câteva reguli simple:
respectă orele de somn
dieta trebuie să fie echilibrată nu doar pentru copil, dar și pentru tine
exercițiile fizice nu înseamnă doar curățenie și plimbarea cu copilul
caută să socializezi cu părinți care au aceleași preocupări ca și tine
∎ implică și partenerul de viață pentru a găsi timp și pentru tine


stabilește regulile după care vrei ca bunica să îngrijească copilul
Dar nu face o mare problemă din nerespectarea 100% a acestor reguli dacă greșelile nu sunt majore
delegă o parte din activități
Curățenia sau gătitul pot fi delegate altei persoane atunci când îți permiți. Vei câștiga timp pentru copil, dar și pentru tine
Iar dacă nu-ți permiți financiar, caută să faci aceste activități prin rotație cu partenerul.
stresul se combate bine cu exerciții de respirație, cu petrecerea timpului în liniște și cu practica meditației
Nu considera egoism dobândirea acestor tehnici. Vei putea învăța și copilul, mai târziu, cum să controleze stresul

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Articole Similare

Rămâi conectat

1,861FaniÎmi place
2,623CititoriConectați-vă
18,323CititoriConectați-vă
- Advertisement -vivre.ro

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Advertisement -

Articole recente