Home Sănătate COVID-19 SOC ANAFILACTIC: semne și măsuri de prim ajutor

SOC ANAFILACTIC: semne și măsuri de prim ajutor

soc anafilactic
- Advertisment -

∎ Soc anafilactic sau anafilaxie este o reacție alergică severă în care apare edem la nivelul feței, gâtului și căilor aeriene. Edemul și constricția căilor aeriene produce wheezing (respirație șuierătoare) și dificultăți de respirație.
Alte simptome sunt: urticaria, înroșirea pielii, greța, amețeala.
Cauza anafilaxiei este răspunsul exagerat al sistemului imunitar în contact cu un alergen.
Alergeni obișnuiți: alimente, medicamente, înțepături de insecte, latex.
Șocul anafilactic este o urgență medicală care poate pune viața în pericol.

Care sunt simptomele de soc anafilactic?

Șocul anafilactic are la origine o reacție alergică. Dacă reacția alergică duce la afectarea a cel puțin două organe ale corpului, este catalogată ca șoc anafilactic.
Șocul anafilactic intervine brusc și simptomele se agravează rapid.
De aceea, este important să recunoaștem semnele cât mai repede și să apelăm serviciul de urgență.

Este important să recunoaștem la timp semnele de alergie:
prurit
erupție cutanată generalizată, piele roșie în 90% din cazuri
dificultăți de respirație cu wheezing (respirație șuierătoare) în 70% din cazuri

La ce să fim atenți?

Piele: prurit și urticarie, erupție generalizată, cu pete roșii umflate care devin albe la apăsare

Ochi: ochi roșii, iritați cu mâncărimi; pielea începe să se umfle în jurul ochilor

Căi respiratorii superioare: rinită (nas curgând) și strănut; răgușeală și senzația că gâtul se umflă

Gura: limba și buzele se umflă; senzație de gust ciudat; senzația că se umflă gâtul

Căi respiratorii inferioare: dificultăți la respireație, wheezing și senzație de greutate în torace

Aparat circulator: puls rapid sau prea lent, scăderea tensiunii arteriale

Sistem nervos: anxietate, vorbire dificilă și treptat pierderea stării de conștiență

Sistem digestiv: diaree, greață, vomă. durere abdominală

Alergia devine șoc anafilactic când scade foarte mult tensiunea arterială și observăm, pe lângă semnele de alergie, și următoarele:
incapacitatea de a rosti cuvinte
sete de aer
este vizibil efortul de respirație la nivelul musculaturii gâtului
stare de confuzie
slăbiciune, leșin
inconștiență

Cum se explică simptomele șocului anafilactic?

La contactul cu un alergen, mastocitele (un tip de globule albe/ leucocite) eliberează substanțe chimice care atacă alergenul.

Una din substanțele chimice eliberate se numește histamină.
Histamina generează vasodilatația (consecință: scăderea tensiunii arteriale), creșterea frecvenței cardiace și secreția excesivă a glandelor cu producție de mucus.
Alte substanțe chimice eliberate în timpul răspunsului imunitar produc constricția căilor aeriene.

Împreună, aceste substanțe chimice, produc simptomele de șoc anafilactic.

Ce substanțe pot declanșa un soc anafilactic?

Anafilaxia poate apărea la orice tip de substanță. Dar, cel mai frecvent, apare la medicamente, înțepături de insecte, latex sau alimente.

Totuși, alergiile respiratorii comune, cum sunt cele la praf sau polen, foarte rar pot cauza soc anafilactic.

Alergiile alimentare sunt cel mai frecvent la originea șocului anafilactic apărut la copii, dar apare frecvent și la adulți.
Alimente implicate: alune, nuci, pește, scoici, ouă, lapte de vacă, grâu, soia, semințe de susan, kiwi, căpșuni, ciocolată.

Înțepături de insecte, cel mai frecvent viespe sau albină

Medicamente
Cel mai frecvent cauzează alergii: penicilina, aspirina, antiinflamatoarele nesteroidiene. Dar și medicamente administrate intravenos la anestezie generală, substanță de contrast cu iod utilizată la radiografii sau anticorpi monoclonali.

Apariția șocului anafilactic la o substanță medicamentoasă, nu înseamnă că vom face șoc anafilactic la orice substanță medicamentoasă sau vaccin.

∎ Alergia la latex apare la contactul cu cauciucul natural; există multe produse care conțin latex, de exemplu mănușile chirurgicale sau baloanele

Ce putem face dacă asistăm la un șoc anafilactic?

șocul anafilactic poate duce la deces dacă nu se intervine rapid
în timpul șocului anafilactic poate apărea infarctul miocardic sau fibrilația atrială, mai ales la vârste peste 50 ani
∎ adrenalina (epinefrina) este medicamentul cu care se tratează șocul anafilactic
serviciul de urgență trebuie solicitat cât mai rapid
în timp ce așteptăm medicul:
-așezăm persoana în poziție orizontală și îi ridicăm picioarele; această manevră ajută la creșterea tensiunii arteriale
-administrarea adrenalinei dacă persoana alergică are asupra ei un EpiPen – stilou autoinjector cu epinefrină (adrenalină)
-monitorizarea pulsului
-efectuarea manevrelor de resuscitare (masaj cardiac) dacă pulsul dispare și este evident stopul cardiac

Surse:
-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology. Anaphylaxis
Epidemiology and Clinical Predictors of Biphasic Reactions in Children with Anaphylaxis. Annals of Allergy, Asthma & Immunology. 2015

- Advertisment -