Prima pagină » Lifestyle » STRES: semne – consecințe – control

STRES: semne – consecințe – control

Stres: semne – consecințe – control; ce este stresul – ce este reactia de fuga sau lupta – care sunt semnele de stres – ce boli poate declansa stresul – Stres cronic: cum îl combatem?

Stresul este un fenomen care implică corpul uman și mintea deopotrivă. În consecință, poate afecta atât sănătatea mintală, cât și procesele fiziologice complexe ale organismului. Poate influența, de asemenea, evoluția afecțiunilor de altă natură pe care le are o persoană și modul în care aceasta răspunde la un tratament sau altul.

stres: semne - consecințe - control

STRES: semne – consecințe – control

Ce este stresul?

Stresul este răspunsul corpului nostru la orice eveniment care necesită atenție și acțiune. Situațiile zilnice la care trebuie să facem față necesită atenție și acțiune în diferite proporții.

Când înfruntăm stresul, creierul nostru comandă secreția unor substanțe chimice și hormoni, cum sunt adrenalina și cortizolul. Acestea ne fac inima să bată mai repede și să trimită o cantitate de sânge importantă către mușchi și principalele organe.
Ne simțim astfel energizați, suntem mai atenți și avem o capacitate de răspuns crescută.

Toate aceste fenomene se explică prin reacția de ”fugă sau luptă” declanșată în organism ori de câte ori trebuie să înfruntăm un pericol, de la traficul aglomerat, la activitatea unei zile aglomerate de serviciu.

Reacția de fugă sau luptă este vizibilă în mare parte: crește tensiunea arterială și frecvența pulsului, este încetinită funcția digestivă, dar crește fluxul de sânge către extremități.
Aceste modificări ne pun în poziția de a ne apăra față de pericolul perceput.

Când percepem că pericolul a trecut, organismul își reia funcțiile normale și apare relaxarea: tensiunea arterială și pulsul revin la normal, la fel și secreția hormonală.

Modul în care răspundem la stres ne deosebește. Ceea ce pentru unii este stresant, pentru alții poate fi ușor de depășit fizic, emoțional și psihic.

Care sunt semnele de stres?

Cum ne dăm seama că ceea ce simțim se datorează stresului? Simptomele sunt diverse, unele pot ascunde afecțiuni grave și nu se datorează stresului.

Dar dacă, investigând simptomele, medicul nu găsește cauza atunci foarte probabil stresul este de vină.

Stresul generează un lanț de reacții în organism, nu este doar un fenomen nepalpabil. Datorită acestui lanț de reacții apar semne de stres:

Psihic:
-teama, frica
-anxietate
-tulburări de memorie și concentrare

Fizic:
-tensiune arterială crescută
puls accelerat (tahicardie)
-modificări ale greutății
-tulburări de ciclu menstrual
-modificare libidou
probleme digestive, diaree
-oboseală
-durere de cap
-tensiune musculară accentuată, în special la umeri și ceafă
-dureri în diferite zone ( vezi fibromialgia)

Emoțional:
-iritabilitate accentuată
-furie
-modificări bruște ale dispoziției
-frustrare

Comportament:
-nu găsim timp pentru activități care ne fac plăcere
-apelăm la alcool sau alte stimulente fără de care nu ne mai simțim relaxați

Are stresul numai efecte negative?

Nu toate tipurile de stres sunt nocive sau au efecte negative.

  • stres acut: este stresul de scurtă durată pe care îl resimțim în viața de zi cu zi
  • stres cronic: este starea de stres ce pare că nu se sfârșește, în care avem senzația că suntem fără ieșire; de exemplu, un job foarte solicitant pe care nu-l putem abandona sau un mariaj nereușit.
  • eustres: stresul care ne aduce entuziasm și încântare; este cunoscut ca tipul pozitiv de stres ce ne menține energici și în formă; de exemplu: o întrecere sportivă în care ne luptăm să ajungem primii

Stresul acut se întâmplă oricui. Este reacția imediată la o situație neprevăzută. Este genul de stres pe care îl resimțim când am scăpat dintr-un accident de mașină, de exemplu.

În aceeași categorie de stres acut se poate încadra și eustresul.

Aceste episoade de stres acut nu produc niciun rău în mod normal. Dimpotrivă, antrenează creierul și organismul pentru a răspunde cu succes la viitoare situații stresante.

Stresul cronic înseamnă că se menține un nivel ridicat de stres timp îndelungat. Impactul asupra sănătății este negativ în acest caz.
Apare anxietatea, depresia, fenomenul de burnout.

Stresul poate declanșa afecțiuni, dar și afecțiunile deja existente și care ne creează disconfort, pot accentua stresul.

Vorbim despre influența stresului în:

Stres: semne – consecințe – control

Se poate trata stresul?

Stresul nu este un diagnostic medical cu tratament specific. Tratamentul stresului se focusează pe încercări de schimbare a situației, pe dezvoltarea abilităților de a înfrunta stresul și pe tratarea eventualelor afecțiuni generate sau agravate de stres.

Ce putem face singuri?

  • menținerea unei diete echilibrate
  • igiena somnului: 7-8 ore de somn pe noapte
  • exerciții fizice regulate
  • reducerea la minim a cantității de cafeină și alcool consumate
  • menținerea conexiunilor sociale
  • fă-ți timp pentru relaxare
  • învață să controlezi respirația

Dacă aceste măsuri nu sunt suficiente, avem la dispoziție:

Psihoterapia

Unele forme de terapie sunt în mod special eficiente: terapia cognitiv-comportamentală și tehnicile de mindfulnes.
Terapia cognitiv-comportamentală se focusează pe tentativa de a ne îndepărta de gândirea negativă.
Tehnicile de mindfulnes pentru reducerea stresului combină pozițiile de yoga cu meditația în încercarea de a controla gândurile inconștiente, sentimentele și comportamentul.

Programele de mindfulnes cultivă focusul pe momentul prezent. Există programe standardizate clinic pe care se bazează studiile științifice și care și-au dovedit eficiența în combaterea efectelor stresului.

Medicația

Uneori se apelează la medicamente pentru a controla unele din efectelle stresului: somnifere, anxiolitice, antisecretoare gastrice, antidepresive. Dar, combaterea efectului nu este același lucru cu îndepărtarea cauzei.

Medicina complementară

Pot fi utile într-o oarecare măsură: acupunctura, aromaterapia sau masajul.

Este esențial să recunoaștem semnele stresului și să încercăm să-l combatem la timp.
Stresul prelungit ne poate aduce într-o stare de epuizare în care nici dorința de a-l combate nu mai există.

Surse:
-Cleveland Clinic: Stress: Coping with life stressors
-Cellular and Molecular Neurobiology. Adrenal Responses to Stress, 2010
-PLOS ONE: Physical, psychological and occupational consequences of job burnout: A systematic review of prospective studies, 2017
-J. of Mental Health Counseling. Self-care and Well-being in Mental Health Professionals: The Mediating Effects of Self-awareness and Mindfulness, 2011

 

Newsletter

Servus Expert oferă un rezumat gratuit săptămânal, pentru fiecare categorie, al celor mai interesante articole despre sănătate, artă, știință, cultură și alte aspecte care ne ajută să construim o viață sănătoasă și plină de sens. Primește-l și tu:

* obligatoriu